Dunlop prináša radosť pre milovníkov rýchlej jazdy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: Webnoviny.sk

BRATISLAVA 1. mája (WEBNOVINY) – Spoločnosť Dunlop uvádza na trh dve vysokovýkonné letné pneumatiky Dunlop Sport Maxx RT a Sport Maxx Race s technológiami z motoristického športu.

Sport Maxx RT

Pneumatika Sport Maxx RT je určená na využitie na verejných komunikáciách. Dostupná bude v 16-, 17- a 18-palcových rozmeroch. Sport Maxx Race je určená pre zmiešané využitie – verejné komunikácie a okruhy. Dostupná bude v 19-palcových a väčších priemeroch. Sport Maxx Race vypĺňa priestor medzi cestnou pneumatikou a Sport Maxx GT a semislickovými plášťami Direzza. Medzi cieľovú skupinu pneumatík Sport Maxx RZ patria majitelia vozidiel, ako sú VW Golf GTI, Golf 1,4 TSI, Škoda Octavia RS a pod. Najväčším paradoxom je zmena veľkosti pneumatík. Keď v roku 1976 schádzal z výrobných liniek prvý Golf GTI mal pneumatiky o rozmere 185/60 R 14 T, tretia generácia z roku 1991 mala už pneumatiky 195/50 R15 H a posledná šiesta generácia Golf GTI jazdí na pneumatikách o rozmere 225/45 R17 W. Od roku 1976 kedy bol vyrobený prvý Golf GTI došlo aj k zmene rýchlostného indexu. V tej dobe pneumatiky niesli označenie T (najvyššia rýchlosť 190 km/h), dnes sa označenie zmenilo na W rýchlosť atakuje hranicu až 270 km/h. Medzi typické autá, ktoré obúvajú pneumatiky Sport Maxx Race patria Porsche 911 GT3, GT2/GT2 RS, Audi R8, RS4/RS5 či TTRS, Mercedes Benz SLS AMG či C63 AMG, BMW M3 či M5.

Konštruktéri venovali vývoju pneumatiky Sport Maxx RT viac ako 24 mesiacov. Počas tejto doby analyzovali 197 špecifikácii, znehodnotili viac ako 2600 prototypových plášťov a vykonali množstvo rôznych testov na brzdovej stolici i v reálnych podmienkach (ovládateľnosť, hluk, odvaľovanie, odolnosť voči akvaplavingu, valivý odpor, stabilita vo vysokých rýchlostiach, brzdenie z vysokej rýchlosti atď). Celkovo absolvovali pneumatiky viac ako 455 000 km testovacích kilometrov (na testovacej stolici i na aute). Verdikt, vynikajúce pneumatiky, za ktorými stojí päť kľúčových technológii.

Nová adaptívna zmes

Kľúčovou technológiou je zmes polyméru zo športových pneumatík, ktorá dosahuje lepšie prispôsobenie dezénu nerovnostiam vozovky. Tým, že adaptívna zmes lepšie vypĺňa nerovnosti, zväčšuje styčnú plochu pneumatík s vozovkou . Výsledkom je lepší prenos síl – pozdĺžnych aj priečnych. Napriek tomu sa nová zmes neodiera príliš rýchlo.

Sport Maxx RT Foto: Goodyear Dunlop Tires

Valivý a aerodynamický odpor

Pneumatika má zároveň optimalizovanú konštrukciu obvodového pásu, pätky, bočnice a tiež prechod bočnice do ramena dezénu s cieľom znížiť tvorbu tepla, ako aj valivého odporu. Nezávislá organizácia TÜV SÜD pri porovnávacom teste konkurenčných pneumatík zistila, že Dunlop Sport Maxx RT 225/45 R 17 91Y má o 11% nižší valivý odpor než je priemer testovanej štvorice. Zároveň má najnižší valivý odpor spomedzi štyroch porovnávaných pneumatík. Výsledkom je úspor paliva a dlhší dojazd na jednu nádrž. Negatívne zaoblenie bočnice pneumatík znižuje aerodynamický odpor pneumatiky, resp. kolesa ako takého, čo ma za následok úsporu paliva. .

Prečo UHP?

Za skratkou UHP sa skrýva označenie Ultra High Performance. Možno si kladiete otázku prečo práve tento segment? Podľa prieskumov spoločnosti Dunlop segment UHP má stúpajúcu tendenciu. V roku 2005 predstavovali pneumatiky UHP iba 12%, v roku 2010 to bolo už 19% a podľa slov odborníkov zo spoločnosti Dunlop sa v roku 2015 očakáva, že segment UHP bude dosahovať až 29%. Konštruktéri sa pri výrobe oboch typov pneumatík opierali o znalosti z motoristického športu a doplňujúcich informácii od špičkových pilotov. Jörg Müller, pilot BMW M3 GT2, na prezentácii Dunlop v Ascare prezradil, že vývoj pneumatík za posledné roky urobil viac pre skrátenie času na jedno kolo ako vývoj samotného auta. Už samotný názov pneumatiky Sport Maxx Race v sebe skrýva odkaz ukrytý v slovíčku Race, ktorý vraví o pretekoch. Pneumatiky a výkonne auto idú ruka v ruke, ale kto Vás podrží na dráhe viac ako kvalitné pretekárske pneumatiky? Druhá spomenutá pneumatika Sport Maxx RT posúva hranice ďalej. Skratka RT prezrádza anglické označene Racing Technology, teda športovú technológiu.

Konštruktéri pri vývoji oboch pneumatík sa opierali nielen o know-how z motoristického športu, prínosných informácii od profesionálnych pilotov, ale prihliadali aj na prieskumy realizované medzi zákazníkmi, ktorí požadujú od svojich pneumatík vynikajúcu priľnavosť, krátku brzdnú dráhu na suchu i za mokra, vynikajúce zatáčanie za sucha, ovládateľnosť za mokra a hlavne pekný dizajn pneumatiky, ktorý dodá ich výkonnému auta ešte atraktívnejší vzhľad.

Sport Maxx Race Foto: Goodyear Dunlop Tires

Brzdná dráha

Hlavnou požiadavkou zákazníkov UHP pneumatík je čo najkratšia brzdná dráha a zároveň vytrvalý brzdný účinok aj po niekoľkonásobnom intenzívnom brzdení. Bežné pneumatiky majú steny blokov vonkajších a vnútorných ramien kolmé na obvod plášťa. Pri brzdení dochádza k deformovaniu blokov dezénu. Pri ideálnom brzdení na hladkom, či drsnom povrchu zistujeme, že zadná časť blkov dezénu sa vplyvom deformácie odlepuje od vozovky a stráca kontakt s ňou, čo má za následok menšiu brzdnú dráhu, respektíve predĺženie brzdnej dráhy.

Práve preto Dunlop pridal k stenám blokov zošikmenú hmotu, ktorá zmenšuje ich deformáciu a bráni k odlepeniu zadnej časti blokov od vozovky. Výsledkom je kratšia brzdná dráha. Na testovacom okruhu v Ascare sme mali možnosť vidieť reálny test, kde VW Golf GTI s pneumatikami Dunlop Sport Maxx RT z rýchlosti 150 km/h zastavil na dráhe 78,95 m, rovnaké auto s konkurenčnými pneumatikami zastavilo na dráhe 81,26 m ďalšie zastavilo dokonca až na 87,27 m, čo predstavuje kratšiu brzdnú dráhu o 8,32 m. Od kolízie nás niekedy delia milimetre, ale v tomto prípade môžeme hovoriť o metroch! Pre zabezpečenie čo najlepšieho prenosu priečnych síl konštruktéri rozšírili vonkajšie rameno, ktoré sa tak menej deformuje pod vplyvom priečnych síl. Výsledkom je lepšie vedenie vozidla v zákrutách, a to nielen na suchej, ale i mokrej vozovke.

Sport Maxx Race

Pneumatika Sport Maxx Race sa vyznačuje hutnejším dezénom, ktorý je viac asymetrický. Aj v tomto prípade nájdeme zošikmené masívne bloky vonkajšieho ramena, ktorý zlepšuje bočné vedenie. Pneumatika má po obvode štyri drážky, ktoré odvádzajú vodu spod styčnej plochy vozovky. Pre zlepšenie stability a pevnosti v priečnom smere majú tieto drážky zošikmené steny. Výsledkom je zlepšenie prenosu priečnych síl. Obe pneumatiky či už Sport Maxx RT alebo Sport Maxx Race využívajú adaptívnu zmes, ktorá dokonale vypĺňa nerovnosti vozovky.

Foto: Webnoviny.sk

Reálny pohľad

Dezén klasickej pneumatiky sa s vyššou rýchlosťou deformuje. Odstredivá sila spôsobí, že sa obvodový pás pneumatiky vrátane dezénu vyduje, čím sa zmenší styčná plocha dezénu s vozovkou. Z toho vyplýva, že pneumatika stráca čiastočne kontakt s vozovkou, a dotýka sa len v strede obvodu. Práve preto pneumatika Sport Maxx Race má vystužený aramidový obvodový pás, ktorý sa ani pri rýchlostiach 250 km/h nevydúva. Dezén má aj vo vysokých rýchlostiach stabilnú styčnú plochu. Čo zaručuje vyššiu stabilitu v priamom smere, lepšie bočné vedenie v rýchlych tiahlych zákrutách, vrátane lepších brzdných vlastností pri vyšších rýchlostiach.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať