Začal sa tender na žiarsky obchvat za 56 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnice
Časť rýchlostnej cesty R1 pri Žiari nad Hronom, ktorú oficiálne otvorili po ukončení II. etapy výstavby úseku tejto cesty medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím. Foto: SITA/Dušan Hein

BRATISLAVA 23. mája (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vyhlásila verejnú súťaž na vypracovanie projektu a výstavbu takmer 7-kilometrového obchvatu Žiaru nad Hronom na rýchlostnej ceste R2.

Predpokladaná cena projektovej dokumentácie a stavebných prác dosahuje 56,09 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Ako vyplýva z podmienok tendra zverejneného v stredu vo Vestníku verejného obstarávania, investícia je plánovaná na dva roky a financovaná má byť zo zdrojov Európskej únie (EÚ) a štátneho rozpočtu ešte v terajšom programovacom období čerpania eurofondov.

Pôvodné odhadované náklady na vybudovanie žiarskeho obchvatu na základe štátnej expertízy boli okolo 98 mil. eur bez DPH. „Rozdiel v predpokladanej cene nastal z dôvodu zmeny rozsahu stavby, z pôvodne plného profilu na polovičný profil v rozsahu 4,4 kilometra. Z technického riešenia boli vypustené niektoré stavebné objekty,“ vysvetlil pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.

Pomôžu eurofondy

Národná diaľničná spoločnosť
Foto: qex.s Foto: ilustračné, qex.s

Stavebné firmy a združenia môžu o súťažné podklady požiadať do 6. júna a o vysvetlenie podmienok účasti do 21. júna. Lehota na predkladanie ponúk je 20. júla, kedy je plánované aj ich otváranie. Uchádzači musia predložiť zoznam realizovaných stavieb diaľnic a rýchlostných ciest, ktorých súčasťou boli mosty, počas predchádzajúcich piatich rokov.

NDS vyžaduje, aby uskutočnili aspoň dve stavby so zmluvnou cenou každej minimálne 20 mil. eur bez DPH. V rámci nich mali byť postavené aspoň dva mosty v dĺžke najmenej 50 metrov.

Bývalé vedenie rezortu dopravy plánovalo začať s výstavbou obchvatu Žiaru nad Hronom v roku 2013. Počíta s tým aj Program pokračovania prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2011 až 2014, ktorý vláda Ivety Radičovej schválila vlani v júli.

Podľa tohto plánu mala byť stavba žiarskeho obchvatu financovaná z eurofondov a zo štátneho rozpočtu až v ďalšom programovacom období 2014 až 2020. Podmienkou využitia pomoci EÚ v súčasnom období je, aby bol obchvat odovzdaný do užívania najneskôr v roku 2015.

Najlepšie pripravený úsek

Dialnica
Foto: SITA/Diana Černáková

Stavba obchvatu Žiaru nad Hronom je podľa diaľničného programu v súčasnosti najlepšie pripraveným úsekom na R2. Napojí sa na R1 a presmeruje tranzit dopravy v smere na Prievidzu mimo mesta.

Pre nízku intenzitu dopravy ministerstvo pôvodne nezaradilo projekt obchvatu medzi najpotrebnejšie a plánovalo ho len ako rezervný pre prípad neschopnosti vyčerpať eurofondy na potrebnejšie úseky.

Podľa diaľničného programu, ktorý nové vedenie ministerstva dopravy aktualizuje, mala v tomto roku začať výstavba dvoch ciest R2. Desať a pol kilometrový polovičný profil úseku Ruskovce – Pravotice, čo je vlastne obchvat Bánoviec nad Bebravou, má odhadované náklady 90,46 mil. eur bez DPH.

Výstavba vyše 8-kilometrového úseku Zvolen, východ – Pstruša by mala podľa predpokladov stáť 133,45 mil. eur. V budúcom roku by mala začať stavba nadväzujúceho 10-kilometrového úseku R2 Pstruša – Kriváň za predpokladanú cenu 217,82 mil. eur. Začiatok stavby 10,5-kilometrového úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa v polovičnom profile je plánovaný v roku 2014, pričom odhadované náklady sú 90 mil. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť