Stres na pracovisku: Ako proti nemu bojovať a zlepšiť svoje zdravie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Stres na pracovisku: Ako proti nemu bojovať a zlepšiť svoje zdravie
Ilustračné foto: www.gettyimages.com

Podľa Americkej psychologickej asociácie považuje až 66 percent zamestnancov svoju prácu za čiastočne alebo veľmi stresujúcu. Stres na pracovisku môže mať niekoľko príčin a príznakov.

Stres na pracovisku sa do istej miery považuje za spôsob, ako zvýšiť efektivitu a rýchlosť plnenia úloh. No ak ide o dlhotrvajúci jav, môže mať negatívne dôsledky na naše zdravie. V skutočnosti sa odhaduje, že každý deň ochorie v dôsledku stresu 1 milión pracovníkov. Aj keď sú niektoré zamestnania stresujúcejšie ako iné, väčšina zamestnancov (ak nie všetci) v určitom okamihu zažije stres na pracovisku. Podľa Americkej psychologickej asociácie (APA) medzi niektoré bežné stresory súvisiace s prácou patrí nízka mzda, málo príležitostí na rast alebo postup, zlé vzťahy na pracovisku, šikana, prehnané pracovné zaťaženie, nezaujímavá alebo nenáročná práca, nedostatok sociálnej podpory, nedostatok moci nad kariérou a protichodné alebo nejasné očakávania od nadriadených.

Príznaky stresu na pracovisku

Stres sa môže prejavovať rôznymi spôsobmi a to na viacerých úrovniach. Medzi fyzické symptómy patria bolesti hlavy, žalúdka či chrbta. Môže sa objaviť tiež nespavosť, únava alebo poruchy srdcovej frekvencie. Chronický stres môže mať za následok úzkosť, búšenie srdca, vysoký krvný tlak a oslabený imunitný systém. Takýto stres tiež prispieva k zdravotným problémom, vrátane depresie, obezity a srdcových chorôb.

Psychickými príznakmi je vyššie spomínaná depresia, pocity úzkosti a frustrácie, podráždenosť či náladovosť.

Ako bojovať so stresom na pracovisku

Nie vždy býva zmena práce vždy uskutočniteľná. Ak je to aj váš prípad, pokúste sa v prvom rade spoznať hlavný zdroj vášho stresu.

Ak odhalíte príčinu stresu, potom zhodnoťte vaše vzťahy s kolegami a ako s nimi komunikujete.  Malé zmeny vo vašom komunikačnom a pracovnom štýle by mohli vytvoriť lepšie spojenie s ľuďmi okolo vás a odstrániť určitú úzkosť.

Tretím krokom je dokázať sa „odpojiť“ od práce po príchode domov. Neustále telefonáty, SMS a e-mailová komunikácia sú stresujúce, najmä keď odpovedáte na správy po tom, čo večer odídete von. Aj keď môžu nastať prípady, kedy musíte zostať v spojení so svojím tímom aj po pracovnej dobe, je vo vašom najlepšom záujme využiť zaslúžený čas na oddych na načerpanie nových síl.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať