Elektronické objednávanie k lekárovi bude zabezpečovať jednotný centrálny systém, dôjde aj k iným zmenám

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zdravotníctvo; lekár; pacient
Foto: ilustračné, Thinkstock.

Elektronické objednávanie pacientov na ambulantné vyšetrenie má od budúceho roka zabezpečovať jednotný centrálny systém. Ten má prepojiť dnešné objednávacie systémy a centrálne spravovať údaje o objednaní pacientov na Slovensku.

Sprístupnené aj laboratórne výsledky

Vyplýva to z návrhu novely zákona o národnom zdravotníckom informačnom systéme, ktorý rezort zdravotníctva predložil do pripomienkového konania.

Cieľom návrhu je podľa rezortu úprava služieb elektronizácie služieb v zdravotníctve. Rezort počíta aj so sprístupnením elektronických výsledkov laboratórnych vyšetrení zdravotníckym pracovníkom. Cieľom je odstrániť opakované laboratórne vyšetrenia.

Ďalšou službou je elektronické uzatváranie dohôd o poskytovaní všeobecnej a špecializovanej gynekologickej zdravotnej starostlivosti,“ navrhuje ministerstvo.

Úmrtia sa budú zaznamenávať elektronicky

Údaje súvisiace s úmrtiami sa budú po novom zbierať elektronicky, zruší sa dnešné hlásenie o úmrtí a príčinách smrti.

Z dôvodov aplikačnej praxe sa navrhuje zrušenie národného registra zápalových reumatických chorôb, národného registra úrazov vyžadujúcich poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti a národného registra osôb s podozrením na ich zanedbávanie, týranie, zneužívanie, a osôb, na ktorých bolo páchané násilie,“ uvádza rezort.

Pracovisko kybernetickej bezpečnosti

Ministerstvo zdravotníctva súčasne navrhuje zriadiť pracovisko kybernetickej bezpečnosti v rámci Národného centra zdravotníckych informácií. To by plnilo úlohy akreditovanej jednotky pre riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov pre sektor zdravotníctva.

Ako pre agentúru SITA povedal analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS) Martin Vlachynský, ide o pomerne rozsiahly súbor zmien, ktoré sú skôr technického charakteru. Vyzdvihol návrh informačného systému na objednávanie osôb, ktorý má byť prepojený aj so systémami zdravotných poisťovní.

Jednoduchšia spolupráca s poisťovňami

Je to jedna z tehál vo výstavbe lepšie definovaného časového nároku, konkrétne čakacích dôb, a do budúcna má potenciál pomôcť pacientovi v spolupráci s poisťovňou zorientovať sa na svojej ceste poskytovateľmi,“ opísal Vlachynský s vysvetlením, že pacient bude mať lepší prehľad, kde a kedy môže dostať konkrétnu službu.

Problém je, že v definovaní a kreslení dátových schém je náš systém aktívny, horšie je to potom s implementáciou v podobe užívateľskej prívetivosti konkrétnych dátových systémov a ich vzájomného prepojenia v matrici pacient – poisťovňa – poskytovatelia – verejná administratíva,“ uzavrel analytik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin Vlachynský
Firmy a inštitúcie INESS Inštitút ekonomických a spoločenských analýzMZ Ministerstvo zdravotníctva SRNárodné centrum zdravotníckych informácií