Ministerstvo školstva po kritike ustúpilo, deti sa nebudú musieť učiť písaným spojitým písmom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Foto: ilustračné, SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 11. júla (WebNoviny.sk) – Základné školy budú môcť deti v prvých ročníkoch učiť písať aj písmom Comenia Script. Ministerstvo školstva zruší dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné školy, podľa ktorého mali školy od 1. septembra používať presne definovaný tvar písaného písma.

Na tlačovej besede to povedal minister školstva Peter Plavčan s tým, že minulý týždeň konzultoval tému s expertmi z tímu Učiace sa Slovensko a aj na základe rokovaní sa rozhodol zrušiť body, ktoré sa vzťahovali k spojitému písanému písmu.

Písmo Comenia Script

Plavčan na tlačovej besede uviedol, že existuje pomerne veľký počet škôl, ktoré používajú písmo Comenia Script.

Ako dodal, tento typ písma je vhodný pre žiakov s oneskoreným vývinom a poruchou jemnej motoriky. Uviedol tiež, že experimentálne overovanie v Českej republike dopadlo dobre. Plavčan zároveň dodal, že ministerstvo školstva na jeseň vypíše výzvu pre školy, aby mohli overovať aj iné druhy písma.

Školy tak budú môcť skúmať, ktoré z druhov písma sú pre žiakov najvhodnejšie. Plavčan pripustil, že pri zavádzaní dodatku k Štátnemu vzdelávaciemu programu nemalo ministerstvo školstva dostatok informácií o tom, koľko škôl používa písmo Comenia Script.

Ministerstvo počúvalo argumenty

Člen petičného výboru za slobodu v písaní Martin Kríž vyzdvihol, že ministerstvo školstva počúvalo argumenty a zvažovalo ich. Vyjadril sa zároveň aj k učebniciam. Doteraz totiž odborníci pripravovali iba šlabikáre, ktoré obsahovali len písané spojité písmo. Kríž však uvádza, že žiadna učebnica nie je pre školy záväzná a školy môžu využívať aj iné materiály.

„Dôležitejšia vec však je, že čítanie a písanie sú neurologicky dve odlišné činnosti. Šlabikár slúži na výučbu čítania. Písanie je niečo iné. Dieťa je schopné naučiť sa rôzne fonty písma čítať pomerne rýchlo a povedať si aha, toto je písmeno k, aj keď vyzerá v každom fonte trochu inak. Písanie je neurologicky ťažší proces pre dieťa, preto sa deti neučia písať rôznymi fontami,“ uviedol Kríž.

Rozhodnutie od zeleného stola

Učiteľ a člen školského výboru Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) a zároveň poslanec za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽaNO-NOVA) Miroslav Sopko víta, že minister Plavčan ustúpil a zmenil nesprávne rozhodnutie, na ktoré už hneď od začiatku spolu s odborníkmi upozorňoval. Zmenil rozhodnutie, ktoré bolo urobené narýchlo a od zeleného stola.

„Budem ale spokojný až vtedy, ak sa v budúcnosti takýmto nekompetentným rozhodnutiam vyhneme a ministerstvo bude každý dôležitý krok dopredu komunikovať s odbornou verejnosťou a stavovskými organizáciami. Tento príklad však opäť ukázal dôležitú vec. Len verejný tlak dokáže zastaviť zlé rozhodnutia. Na Slovensku je stále dosť ľudí, ktorí vedia a chcú robiť maximum pre vzdelávanie našich detí. Tí budú za ich lepšie vzdelávanie bojovať až do poslednej chvíle. A my všetci ich v tom musíme podporovať,“ uvádza Sopko v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytol hovorca OĽaNO-NOVA Dano Mitas.

Schválený dodatok o písme

Ministerstvo školstva schválilo dodatok k Štátnemu vzdelávaciemu programu pre základné školy 11. mája. Zdôrazňovalo v ňom, že od 1. septembra majú školy používať presne definovaný tvar písaného písma, ktorým sa učia deti písať v prvom ročníku.

Ministerstvo až doteraz tvrdilo, že ovládanie zručnosti písaného spojitého písma predstavuje minimálny štandard, ale nijakým spôsobom neobmedzuje využívanie aj iných typov písma. „Ak má škola záujem naučiť žiaka písať aj iným typom písma, môže tak, samozrejme, urobiť, avšak iný typ písma nemôže byť jediným, ktoré žiak ovláda,“ tvrdilo dodnes ministerstvo. Na tento dodatok však reagovala petícia za slobodu v písaní, ktorú podpísalo na portáli www.changenet.sk vyše 7600 ľudí.

Učiteľka Andrea Cinegová z Cirkevnej základnej školy Narnia v Bratislave napríklad vyzdvihovala, že moderné písmo nevyžaduje presné kopírovanie tvaru a sklonu podľa danej predlohy.

„Podporuje individuálne osobnostné i pisateľské tendencie vďaka akceptovateľným tvarom. Z hľadiska učiteľa je úžasné najmä to, že ho zvládnu aj ľaváci a deti s dysgrafiou. Atmosfére v triede veľmi pomáha, keď deti zažívajú úspech v písaní a vedia, že môžu mať vplyv na svoje písmo,“ uviedla Cinegová s tým, že viac času následne ostáva na čítanie a na rozvoj osobnosti dieťaťa, napríklad na písanie vlastných myšlienok.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Miroslav SopkoPeter Plavčan
Firmy a inštitúcie MŠVVaŠ Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR