Čína podľa európskych automobiliek ohrozuje ich konkurencieschopnosť, Európska únia sa snaží posilniť svoje postavenie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Priemysel, autá, automobilka
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Európe chýba pevný a jednotný prístup k čoraz tvrdšej konkurencii v oblasti automobilového priemyslu zo zahraničia. Ako upozorňuje Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), na európsky trh sa čoraz výraznejšie zameriava najmä Čína.

Celosvetová výrobná kapacita batérií

Jej značky ako aj vozidlá vyrobené v tejto krajine rýchlo prenikajú predovšetkým na trh s elektrickými vozidlami. Čína dnes predstavuje 75 % celosvetovej výrobnej kapacity batérií a má takmer monopol na dodávky kritických surovín.

„Vďaka verejným peniazom a vládnym zámerom je čínsky automobilový priemysel výzvou pre ten európsky. Strategické rozhodnutie Číny investovať včas a v rámci celého hodnotového reťazca prináša výsledky,“ zhodnotila asociácia.

Výrobné závody v zámorí

Európska únia sa pritom podľa nej snaží posilniť svoje postavenia, avšak jej zámery sú roztrieštené a často krát ostávajú nenaplnené.

Čína je najväčším automobilovým trhom na svete, a práve jej snaha zabezpečiť ďalší rast vysvetľuje krok k hľadaniu trhového podielu v Európe.

Ďalším logickým krokom bude pritom podľa ACEA následné zakladanie výrobných závodov v zámorí.

„V stávke je konkurencieschopnosť Európy ako prirodzeného domova výrobného priemyslu,“ zdôrazňuje v tejto súvislosti asociácia.

Potreba silnej priemyselnej stratégie

Európsky automobilový priemysel podľa nej znáša náklady na postupné vyraďovanie spaľovacích motorov, investuje značné zdroje do budovania elektromobility ako aj vodíkových riešení, no zároveň funguje v rámci prísnych podmienok, vysokej inflácie a nasýteného trhu.

Čínska komparatívna výhoda a nákladovo konkurencieschopný dovoz by pritom mohli znížiť podiel európskych výrobcov automobilov na domácom trhu.

„Európska únia potrebuje silnú priemyselnú stratégiu, ktorá bude základňou pre jej kľúčové odvetvia. Stratégia, ktorá sa vyhýba protekcionizmu a naivite, rozširuje perspektívu za hranice svojho vnútorného pohľadu a vytvára podmienky pre trvalo udržateľnú hospodársku činnosť, takú, ktorá robí Európu rovnocenným partnerom,“ vyzvala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Sigrid de Vries
Firmy a inštitúcie ACEA Európske združenie výrobcov automobilovEU Európska únia