Podvodné konania falošných finančných inštitúcií podľa NBS vzrástli, dopomohla k tomu pandémia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
NBS Národná banka Slovenska
Budova Národnej banky Slovenska. Foto: Ilustračné, commons.wikimedia.org

Národná banka Slovenska (NBS) sa pri výkone svojej činnosti v oblasti ochrany finančného spotrebiteľa každoročne stretáva s množstvom rôznych podnetov od spotrebiteľov, ktorí sa stali obeťami najrôznejších foriem podvodov a falošných finančných inštitúcií. Pandémia však priniesla ich viditeľný nárast.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Je to podľa centrálnej banky preto, že počas nej boli spotrebitelia oveľa viac odkázaní na internetové nákupy a ponuky a pandémia tiež priniesla pre mnohých zhoršenie ich finančnej situácie, či naopak v nej videli investičnú príležitosť.

Dve skupiny finančných služieb

Podvody v oblasti finančných služieb, s ktorými sa centrálna banka stretáva, možno podľa druhu služby, s ktorou je podvod spojený, rozdeliť do dvoch skupín. Jednou z nich sú podvodné investičné ponuky, druhou podvodné úverové ponuky.

„Rozdiel spočíva v stratégii podvodníkov, ktorá je zameraná buď na spotrebiteľov, ktorí peniaze majú a chcú ich zhodnotiť alebo na tých, ktorí peniaze nevyhnutne potrebujú,“ uvádza národná banka.

Cieľom je vylákať peniaze

Pri podvodných investičných ponukách sa podvodník snaží prilákať spotrebiteľa vidinou vysokého zhodnotenia peňazí, často deklaruje, že bez rizika. Pri podvodných úverových ponukách podvodník láka spotrebiteľa na možnosť získať výhodný úvery s nízkym úrokom bez potreby „zbytočných administratívnych prekážok“, avšak predtým je potrebné zaplatiť poplatok za sprostredkovanie.

„Cieľ je však pri oboch stratégiách rovnaký, a to vylákať od spotrebiteľa peniaze, ktoré už nikdy neuvidí,“ varuje NBS.

Náročné vypátranie podvodníkov v zahraničí

Poskytnutie účinnej pomoci finančnému spotrebiteľovi, ktorý sa už stal obeťou takéhoto podvodu, nie je vzhľadom na okolnosti prípadu podľa národnej banky často možné. Podvod je možné ohlásiť aj na políciu, no vypátrať podvodníkov, ktorí sú v zahraničí, komunikujú len cez internet a pod vymyslenými menami a adresami, je veľmi náročné.

Pre NBS je preto dlhodobou stratégiou prevencia, teda zvyšovanie finančnej gramotnosti verejnosti a zverejňovanie varovaní pred podvodnými schémami na finančnom trhu. Centrálna banka opakovane upozorňuje verejnosť na to, že v prvom rade je potrebné si skontrolovať, či ten, kto mu dáva lákavú ponuku, je v zozname dohliadaných subjektov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie NBS Národná banka Slovenska