Vlaky z Prahy do Bratislavy by mohli jazdiť oveľa rýchlejšie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
RegioJet predstavil nové vlakové súpravy
Pohľad do interiéru elektrickej jednotky (EJ 671) počas prezentácie nových vlakových jednotiek dodávaných v rámci Operačného programu Doprava SR 2007 - 2013 z Projektu č. 2 “Mobilné prostriedky pre prímestskú a regionálnu železničnú osobnú dopravu v rámci IDS”. Bratislava, 17. december 2014. Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 12. mája (WEBNOVINY) – Železničné spojenie medzi Prahou a Bratislavou by sa v budúcich rokoch mohlo výrazne zrýchliť. Umožní to v prípade realizácie zatiaľ plánovaná modernizácia trate medzi hlavnými mestami oboch krajín a zvýšenie rýchlosti na 160 kilometrov, prípadne až 200 kilometrov za hodinu.

Ako informovalo ministerstvo dopravy, český minister dopravy Dan Ťok na rokovaní so slovenským partnerom Jánom Počiatkom v utorok v juhomoravských Valticiach v okrese Břeclav otvoril otázku zvýšenia rýchlosti na železničnej trati z Břeclavi do Bratislavy.

Modernizáciu trate má zaplatiť európsky balíček

V Českej republike plánujú zmodernizovať a zvýšiť rýchlosť až na 200 km na celej železničnej trati z Prahy. Ministri sa stretli v rámci spoločného rokovania českej a slovenskej vlády.

„Na slovenskej strane ide o úsek Kúty – Bratislava. Modernizáciu tohto úseku chce slovenská strana riešiť pomocou európskeho balíčka CEF (Nástroj na prepájanie Európy),“ uviedlo ministerstvo dopravy. Česká strana prisľúbila spoluprácu a vyjadrila záujem riešiť z toho istého balíčka nadväzujúci úsek trate do Břeclavi.

„Momentálne sa pracuje na projektovej dokumentácii. Štúdie realizovateľnosti odpovedia na otázku, či sa rýchlosť zvýši na 160 alebo až na 200 km za hodinu. Ak štúdie preukážu opodstatnenosť, obe strany deklarovali ochotu zvýšenia rýchlosti až na 200 km za hodinu,“ dodal rezort dopravy.

Ministri dopravy ČR a SR sa venovali aj modernizácii železničného prepojenia oboch krajín. Úseky Krásno nad Kysucou – Čadca – Český Těšín a Hranice – Horní Lideč – Púchov by sa mali zmodernizovať tiež v rámci CEF.

Česi chcú stavať formou PPP projektu

Ťok a Počiatek rokovali aj o cestnom spojení a výstavbe rýchlostnej cesty R6 z Púchova do Mestečka na slovenskej strane a R49 Hulín – Zlín na českej strane. SR chce zaradiť tento cestný projekt do CEF-u. „V júni 2015 by mal byť hotová štúdia uskutočniteľnosti. Prípravy na výstavbu intenzívne prebiehajú,“ priblížilo ministerstvo dopravy.

Lepšie cestné spojenie Žiliny a českého Frýdku-Místku má zabezpečiť plánovaná výstavba cesty R5, k dispozícii je už dokumentácia pre stavebné povolenie. Český minister informoval o zámere stavať formou PPP projektu diaľnicu D4 z Prahy na Písek a prejavil záujem o slovenské skúsenosti pri stavbe diaľnic pomocou PPP. Témou rokovania bola aj pripravovaná výstavba diaľnice D4 a R7 v Bratislave a okolí.

Ministri dopravy sa na stretnutí venovali aj potencionálnemu vybudovaniu vodnej cesty, ktorá by spojila rieky Moravu a Váh. „Návrh českej strany na výstavbu tohto prepojenia je ešte len v počiatočných fázach. Ministri sa preto dohodli na zriadení spoločnej pracovnej skupiny, ktorá bude riešiť koncepčné záležitosti, napríklad náklady na vybudovanie, ekonomický prínos alebo dopad na životné prostredie,“ uzavrelo ministerstvo dopravy.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať