Premiér Fico kraľuje slovenskému Facebooku. Viditeľný by však mal byť aj na Instagrame, odkazuje odborník

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Slovakia Elections
Foto: SITA/AP
Tento článok pre vás načítala AI.

Sociálne siete sú dnes hlavným komunikačným kanálom politikov, ktorých príspevky oslovujú státisíce ľudí. Dlhodobo najpopulárnejším politikom na známych platformách je premiér Robert Fico.

V čom tkvie tajomstvo jeho úspechu a prečo by mali politické strany viac dbať na budovanie imidžu na sociálnej sieti nám prezradil Gabriel Tóth, komunikačný expert z New School Communications. „Hlavné pravidlo je, že komunikácia na sociálnych sieťach by mala byť permanentná počas celého obdobia, čo je politik aktívny,“ hovorí v úvode Tóth.

„Aj po tom, čo sa skončili voľby, politici vládnej koalície aj opozície pomerne stále intenzívne komunikujú na sociálnych sieťach, čo je správny postup. Zároveň ale vidno, že viacerí politici po voľbách ako keby komunikáciu obmedzili a niektorí úplne vypli,“ doplnil odborník.

Fico a kombinácia troch vecí

Najpopulárnejším politikom podľa štatistiky New School Communication je na sociálnej sieti Facebook naďalej premiér a predseda Smeru Robert Fico. Čo je kľúčom k tomu, že si vie dlhodobo udržať popularitu?

Je to kombinácia troch vecí. Po prvé, na Facebooku má strana Smer-SD veľkú časť svojich voličov. Po druhé, dokáže tematicky zaujať – čiže ako Robert Fico komunikuje a aké témy otvára. Ide o témy, ktorým sa na sociálnej sieti dlhodobo darí, lebo sú dostatočne kontroverzné, vyvolávajú emócie a bývajú zväčša negatívne a polarizačné,“ hovorí Tóth.

„Do tretice je to jeho práca s obsahom, napríklad ako pracuje s videami a s formátmi videí, ktoré sú dnes pretláčané viacerými sociálnymi sieťami, vidno za tým pomerne kvalitnú remeselnú prácu,“ vysvetlil Tóth.

Podľa odborníka ide určite o profesionálny tím, ktorý pomáha Smeru so správou sociálnych sietí, nastavovaním kampaní a s celkovým manažmentom.

Sťažnosti europoslanca Uhríka

Populárnym politikom na sociálnej sieti je aj predseda hnutia Republika a europoslanec Milan Uhrík. Ten sa sťažoval, že tesne pred voľbami boli ich profily obmedzené a dosah ich príspevkov bol Facebookom zúžený.

Bruselský portál Politico priniesol informáciu o tom, že medzi slovenskou vládou a Európskou komisiou tesne pred voľbami prišlo k rokovaniu so sociálnymi sieťami – majiteľmi Facebooku, YouTubu a TikToku o tom, že majú prijať opatrenia na to, aby zabránili šíreniu ruskej propagandy, dezinformácií a nenávisti v kampani. Nemusíme si hovoriť, že o kom asi rozprávali a voči komu zasiahli. Sociálne siete sľúbili, že dosah týchto príspevkov znížia a to sa aj stalo,“ vysvetľoval Uhrík toho času pre agentúru SITA.

Milan Uhrík
Líder hnutia Republika Milan Uhrík sa sťažoval, že bol dosah jeho príspevkov Facebookom obmedzený. Foto: SITA/Diana Černak

Odborníka sme sa pýtali aj na to, na základe akých pravidiel sa môžu obmedzovať príspevky politikov. „Pravidlá, na základe ktorých nejaký typ obsahu sociálna sieť obmedzí alebo neobmedzí, nie sú úplne transparentné,“ potvrdil Tóth. Na druhej strane, z praxe vidno, že sociálne siete sú veľmi benevolentné, to znamená, že politické názory, ktoré sú veľakrát kontroverzné alebo za hranou, práve naopak, vôbec neobmedzujú,“ uviedol ďalej.

„Čo sa týka prípadu pána Uhríka. Ak bol nejaký jeho príspevok obmedzený, tak naozaj len preto, že porušoval pravidlá, pracoval s nejakými klamstvami či dezinformáciami. Nemyslím si, že išlo o obmedzovanie slobody slova,“ hovorí Tóth.

„Zároveň prípad hnutia Republika ukazuje zaujímavý príklad toho, že sociálne siete sú veľmi dôležitým kanálom, ale nie úplne samostatným a dominantným. Politici Republiky boli dlhodobo na sociálnej sieti veľmi silní, ale v praxi strana skončila mimo parlamentu. To znamená, že neplatí: čo lajk to voličský hlas,“ upozornil Tóth.

Prezidentke sa darí na Instagrame

Strana Smer-SD kraľuje dlhodobo na všetkých sociálnych sieťach s výnimkou Instagramu. Na tejto platforme sa darí hlave štátu Zuzane Čaputovej ako aj hnutiu Progresívne Slovensko.

„Prezidentka Čaputová aj politici PS sú na Instagrame už dlhodobo pomerne silní. Je to preto, že na tejto platforme sú ľudia, ktorí sú prevažne z ich demografických skupín. Ide väčšinou o mladších ľudí, pochádzajúcich zväčša z miest a s väčším príjmom,“ vysvetľoval Tóth.

PREZIDENT: Vyhlásenie k predčasným voľbám do NR SR
Prezidentke SR Zuzane Čaputovej sa darí na platforme Instagram. Foto: archívne, SITA/Diana Černak

Podľa slov odborníka by mali politici viacej dbať na budovanie svojho imidžu aj na Instagrame. „Nedávno bola zverejnená štatistika, že Instagram sa počtom užívateľov pomaly doťahuje na Facebook, čiže je momentálne veľmi rýchlo rastúca a dobieha Facebook. Aj politici, ktorí historicky na Instagrame neboli tak často, alebo ju považovali za nie dôležitú sieť, sa budú musieť čoraz viacej na Instagram preorientovávať,“ myslí si Tóth.

Najviac si za reklamu platia matovičovci

Čo sa týka výdavkov na reklamu v prípade politikov, zatiaľ najviac investoval predseda PS Michal Šimečka, a to vyše 111-tisíc eur. Na druhom mieste je predseda KDH Milan Majerský, ktorý za reklamu minul vyše 91-tisíc eur. Nasleduje predseda Hlasu Peter Pellegrini so sumou vyše 89-tisíc eur.

V prípade výdavkov na reklamu u politických strán priečku dlhodobo vedie OĽaNO/Slovensko, v prípade ktorého sa suma vyšplhala na vyše 170-tisíc eur. Nasledujú strany KDH a Sme rodina, ktoré minuli na reklamu vyše 115-tisíc eur. Demokrati a PS si priplatili viac ako 62-tisíc eur. Ako odborník ozrejmil, táto suma nie je vyplatená za jeden mesiac, ale ide o kumulatívne číslo od začiatku roka do októbra 2023.

Prečo sa oplatí využívať sponzorovanie príspevkov? „Keď máte organický dosah (celkový počet osôb, ktorým bol váš príspevok alebo status zobrazený prostredníctvom neplatenej distribúcie -pozn. red.), nemáte pod kontrolou koho zasahujete. Reklamné kampane vám pomáhajú v tom, že jednak si zvyšujete dosah, teda zasahujete viacej ľudí aj mimo vašej bubliny sledovateľov. Po druhé, reklamu viete cieliť na konkrétne skupiny, napríklad na konkrétne demografické skupiny. Preto výhoda permanentnej platenej kampane je pomerne veľká aj z tohto dôvodu,“ vysvetlil Tóth.

V prípade OĽaNO, ktoré patrí k najväčším spenderom, upozornil odborník na odlišnú stratégiu. Iné strany, ako napríklad Hlas či PS, míňajú na reklamu platenú za profilov predsedov strán a na podporu príspevkov predsedov týchto strán. Pri OĽaNO Igor Matovič nemá fanpage ale osobný profil. Profil Matoviča neviete podporovať reklamou, preto OĽaNO dlhodobo investuje peniaze práve do príspevkov, ktoré sú na stránke OĽaNO,“ ozrejmil Tóth.

Donedávna sa zvyklo posmievať politikom, o ktorých vysvitlo, že financujú propagáciu svojich statusov. Bolo im vytknuté, že za úspech na sociálnej sieti vďačia peniazom. Odborník naopak v sponzorovaní príspevkov problém nevidí. „Je to absolútne normálne a dokonca dneska nevyhnutné. Ak chcete byť na sociálnych sieťach úspešný, potrebujete super obsah, ale to je 50% práce, ktorú máte odviesť. Druhých 50-percent je dostať váš obsah k cieľových skupinám – k voličom. Kľúčom k úspešnému používaniu sociálnych sietí je preto aj investovanie do reklamy,“ odkázal Tóth.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Milan UhríkPeter PellegriniRobert FicoZuzana Čaputová