Výstavba rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín - Nižná sa predlžuje, potrebná je úprava technológie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
R3 Tvrdošín - Nižná
Vizualizácia rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín - Nižná. Foto: archív, ww-w.ndsas.sk

Dva roky rozostavaný úsek rýchlostnej cesty R3 Tvrdošín – Nižná v polovičnom profile dokončia pravdepodobne až v budúcom roku. Pôvodne mal byť hotový v júni tohto roka.

Nutnosť banského prieskumu

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) v utorok informovala, že kontrola na stavbe obchvatu Tvrdošína potvrdila potrebu úpravy technológie a nutnosť banského prieskumu. Dôvodom sú podľa diaľničiarov mimoriadne zložité geologické pomery horninového masívu.

„Na niektorých častiach úseku sa vyskytli horniny vyššej triedy ťažiteľnosti (tvrdšie), v porovnaní s predpokladmi z projektovej dokumentácie. S odstreľovaním horniny sa začne už v najbližších týždňoch,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

O najnovších zisteniach informovali aj vedenie Žilinského samosprávneho kraja. „Predpokladáme, že výstavba úseku R3 Tvrdošín – Nižná potrvá do roku 2024,“ podotkla.

Na časti úseku bolo takisto potrebné realizovať pyrotechnický prieskum pred začatím prác a prekladaním plynovodov. Preložky plynu a zmena technológie výstavby v súvislosti s tvrdšou horninou budú mať vplyv nielen na termín ukončenia výstavby úseku, ale aj na konečnú cenu diela.

Dokončiť sa mal na jeseň

O koľko sa pôvodná zmluvná cena nad 62 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty môže zvýšiť, diaľničiari zatiaľ nekonkretizovali.

Minister dopravy Pavol Lančarič ešte v máji informoval, že úsek R3 Tvrdošín – Nižná by mali dokončiť na jeseň tohto roka, možno začiatkom októbra.

„Ukázalo sa, že sú tam horšie geologické pomery. Je tam tvrdšia a ťažšia hornina, to znamená, že sa muselo postupne prejsť k vrtno-trhacím prácam,“ uviedol Lančarič. Na stavbe museli vykonať aj pyrotechnický prieskum.

„Tieto veci, myslím, že objektívneho charakteru, priviedli určité oneskorenie. To by nemalo byť zásadné a mali by sme byť hotoví na jeseň tohto roka,“ tvrdil minister dopravy.

Výstavba 5,6 kilometra dlhého obchvatu Tvrdošína na R3 v polovičnom profile sa začala v marci 2021. Z celkovej dĺžky pripadá na samotnú trasu R3 4,4 kilometra, na križovatkové vetvy 480 metrov a privádzač takmer 700 metrov.

NDS financuje stavbu zo štátneho rozpočtu. Zhotoviteľom je združenie spoločností Hochtief SK, s. r. o., Porr, s. r. o., a Hydroekol Dolný Kubín, spol. s r. o. Na úseku bude 11 mostov, z toho osem priamo na R3, jeden nad ňou a dva na privádzači.

Najdlhší most bude dlhý 248 metrov. Popri rýchlostnej ceste budú tiež protihlukové steny v dĺžke viac ako 1 800 metrov. Úsek R3 odľahčí Tvrdošín od tranzitnej dopravy a zvýši aj bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováPavol Lančarič
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť