Vo Vysokých Tatrách sa odľahčí individuálna doprava, verejná bude posilnená železničnou a autobusovou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vysoké Tatry
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Minimalizovať individuálnu dopravu a maximalizovať verejnú dopravu. Taký je zámer strategického dokumentu – Plánu udržateľnej mobility (PUM) regiónu Vysoké Tatry, ktorého príprava pokračuje.

Podpredseda Prešovského samosprávneho kraja (PSK) Štefan Bieľak označil za kľúčové posilnenie železničnej i autobusovej dopravy. Do popredia sa má dostať kyvadlová doprava zo záchytných parkovísk a prestupných terminálov do sídel, k významným nástupným miestam turistických trás či lyžiarskym areálom.

Cieľom je odľahčenie dopravy v Tatrách

PUM regiónu Vysoké Tatry definuje na základe analýz existujúceho stavu a trendov vývoja budúce potreby regiónu v oblasti dopravnej infraštruktúry pre obdobie rokov 2030, 2040 a 2050. Vymedzuje základné strednodobé a dlhodobé ciele v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry, stanovuje priority a zahŕňa aj opatrenia a zdroje na ich dosiahnutie.

Hlavným cieľom do budúcnosti je odľahčiť dopravu v Tatrách a potlačiť ju do podhoria. Aj o tom sa hovorilo počas stretnutia k príprave dokumentu v Starom Smokovci v piatok 2. februára. Autobusová doprava by mala byť podľa Bieľaka posilnená a doplnená.

„Fungovať má na princípe ekologickej dopravy, kvalitnej, spoľahlivej a taktovej,“ poznamenal počas stretnutia. Zásadnú úlohu v tomto smere zohrajú dopravné terminály dostupné železničnou či autobusovou dopravou.

Inteligentný dopravný systém

Príkladom je pilotný projekt záchytného parkoviska v bývalom Eurocampe v Tatranskej Lomnici, ktoré otvorili vlani.

„Celú dopravu bude potrebné inteligentne riadiť a monitorovať a mať presné dáta. Na to budú slúžiť inteligentné dopravné systémy, ktoré sa budú postupne zavádzať,“ uviedol podpredseda PSK. Do Tatier sa tak vďaka týmto systémom s autom dostanú len tí, ktorí budú mať takzvané právo vstupu do tohto územia.

Pôjde o domácich, pracujúcich, či využívajúcich služby. V rámci návrhu na vybudovanie multifunkčných dopravných terminálov sa spomína Tatranská Štrba, Nová Lesná, Eurocamp, Tatranská Kotlina i Podbanské. „Kľúčovú úlohu zohráva v celom systéme dopravy mesto Poprad ako dopravný uzol a určite aj letisko v Poprade,“ naznačil Bieľak.

Rezidenčná parkovacia politika

So zámermi v rámci dokumentu súvisí aj plánovaná nová parkovacia politika v jadrovom území Tatier. Tá bude založená na rezidenčnom parkovaní a rezervačnom.

„Rezidenčné bude určené pre tých, ktorí tu majú trvalý pobyt alebo iný druh pobytu a potrebujú tu byť. Druhé bude určené pre tých, ktorí sem idú napríklad jednodňovo, či už na návštevu, turistiku alebo iný účel. Dostanú sa tak do jadrového územia Tatier len za predpokladu, že budú mať rezervované miesto,“ vysvetlil podpredseda PSK.

Ak si ho nezarezervujú, prípadne im to už kapacity parkovania nedovolia, zaparkovať budú musieť na určenom mieste mimo daného územia. V tejto súvislosti bude podľa Bieľaka potrebné vypracovať ďalší dokument, takzvanú štúdiu uskutočniteľnosti.

Parkoviská neohrozia prírodu

V rámci prípravy parkovacích miest sa hovorilo aj o spolupráci so Správou Tatranského národného parku. Jej riaditeľ Peter Olexa už zriadil komisiu pre parkoviská v rámci územia národného parku.

Prejdeme fyzicky každé jedno parkovisko a zhodnotíme, ktoré je vhodné a ktoré nie, nechceme spraviť nič proti prírode,“ povedal pre agentúru SITA. Ako potvrdil, vytypovaných je približne 1 400 miest, a to súčasných, ale aj nových.

Do budúcna by sa v rámci skvalitnenia dopravy malo podľa dokumentu hovoriť aj o úprave existujúcich železničných tratí pre skrátenie jazdných dôb a zvýšenie prepravných kapacít, ako aj o zriadení nových železničných zastávok.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter OlexaŠtefan Bieľak
Firmy a inštitúcie PSK Prešovský samosprávny kraj (VÚC)TANAP Tatranský národný park