Sporná novela umožňujúca zrýchlenie výstavby diaľnic je už účinná, podľa ekonómov sa to dá aj inak

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kamión, diaľnica
Foto: ilustračné, SITA/Tomáš Benedikovič

Od začiatku júna platia výnimky pri posudzovaní prípravy výstavby vybraných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest.

Zavádza ich sporná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a katastrálneho zákona.

Poslanci prelomili veto prezidentky

Pre viaceré vážne výhrady zmeny v pravidlách posudzovania plánovaných diaľničných stavieb ju neodobrila prezidentka SR Zuzana Čaputová, poslanci napriek tomu pôvodný kontroverzný návrh začiatkom mája opakovane schválili.

Zmeny kritizovali Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), Rada pre rozpočtovú zodpovednosť, Klub ekonomických analytikov, viacerí ekonómovia aj mimovládne organizácie.

„Koľko nás táto zmena bude stáť a či sa naozaj dočkáme ciest skôr, ukáže čas,“ zareagoval vo štvrtok na účinnosť novely zákona o diaľniciach ÚHP.

Zrýchliť prípravu a výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest je podľa analytikov jednoznačne potrebné. „Na tento problém sú však aj iné ako nesystémové riešenia,“ upozornila inštitúcia.

Priority a poctivá príprava

Podľa Martina Kmeťka, ktorý na ÚHP riadi hodnotenia všetkých investičných projektov, je cestou poctivá príprava a sústredenie sa na priority. Potvrdil to aj v nedávnom rozhovore pre agentúru SITA a portál SITA Doprava.

Zámerom novely je zrýchliť zdĺhavú prípravu výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Pripravilo ju Ministerstvo dopravy SR, v parlamente ju predložil a odôvodňoval poslanec Miloš Svrček (Sme rodina).

Novela upravuje napríklad povinnosť pri vypracovaní jednej zo štúdií uskutočniteľnosti, ktorá sa po novom bude pripravovať až po územnom konaní, čo má ušetriť osemnásť mesiacov.

Pôvodne sa mala urýchliť príprava prioritných úsekov diaľnic D1 Turany – Hubová a Bidovce – hranica s Ukrajinou, D3 na Kysuciach a rýchlostnej cesty R4 od Prešova po hranice s Poľskom. Pri prvotnom hlasovaní v marci k ním poslanci pridali aj plánované celé trasy R2, R3 a R6.

Formálny proces na konci projektu

Hlava štátu zdôvodnila vrátenie novely na opätovné prerokovanie vážnymi pochybnosťami, či sa schválený zákon nedostáva do rozporu s ústavnými pravidlami rozpočtovej zodpovednosti, konkrétne s princípom efektívnosti vynakladania verejných rozpočtových prostriedkov.

Čaputová zdôraznila, že priamym dôsledkom prijatého zákona by bolo vylúčenie ekonomickej kontroly zo strany ÚHP.

Z hodnotenia útvaru by sa v prípade niektorých diaľnic a rýchlostných ciest stal v podstate len formálny proces na konci projektu, keď už sa dá zmeniť len minimálne množstvo parametrov.

Zníži sa aj transparentnosť

„Časová úspora získaná vypustením ekonomického hodnotenia vo fáze prípravy projektovej dokumentácie stavby diaľnice sa nejaví ako primeraná potenciálnym negatívnym dopadom na verejné financie,“ uviedla Čaputová.

Schválený zákon s legitímne deklarovaným zámerom zrýchliť výstavbu ciest teda po prerokovaní v parlamente podľa prezidentky v skutočnosti zásadne oslabil možnosti na hľadanie takého riešenia, ktoré bude efektívne z pohľadu verejných financií, čím zároveň prináša zníženie transparentnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin KmeťkoMiloš SvrčekZuzana Čaputová
Firmy a inštitúcie Klub ekonomických analytikovMinisterstvo dopravy SRRRZ Rada pre rozpočtovú zodpovednosťÚHP Útvar hodnoty za peniaze