Rozhodovacie právomoci by mali zostať na regiónoch, tvrdia autobusári a poukazujú na nedostatky v novom zákone

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autobus
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) má viaceré výhrady k pripravovanému návrhu zákona o verejnej osobnej doprave. Zriadenie uvažovaného nového centrálneho úradu pre dopravu nepovažuje za všeliek na všetky problémy verejnej osobnej dopravy na Slovensku.

Rozhodovacie právomoci v objednávaní dopravy by mali zostať na regiónoch a nie byť centralizované na štáte. Samosprávne orgány najlepšie vedia, čo ľudia v regiónoch potrebujú, aby sa dostali každý deň slušne do práce a deti do školy,“ uviedol pre agentúru SITA prezident ZAD Peter Sádovský. Ako podotkol, kým nebude železnica fungovať ako švajčiarske hodinky, prepájanie vlakov a autobusov bude veľmi obtiažne.

Zámerom nového zákona o verejnej osobnej doprave, ktorý chystá Ministerstvo dopravy SR, má byť vytvorenie základu pre zjednotenie tarifných a prepravných podmienok medzi železničnou, prímestskou autobusovou a mestskou hromadnou dopravou. Zároveň má určiť pravidlá a štandardy pre celú verejnú osobnú dopravu, pripraviť podmienky pre finančnú udržateľnosť služieb cestujúcim, pričom by malo byť možné cestovať na jeden lístok všetkými druhmi verejnej dopravy.

Národná dopravná autorita

Mala by tiež vzniknúť Národná dopravná autorita pre harmonizáciu verejnej osobnej dopravy. K príprave spomínaného zákona sa vláda zaviazala vo svojom programovom vyhlásení, reforma verejnej osobnej dopravy je aj súčasťou Plánu obnovy a odolnosti.

Minulý rok bol pre autobusových dopravcov náročný, zhodnotil šéf ich profesijnej organizácie.

V prímestskej autobusovej doprave samosprávne kraje zrealizovali viaceré súťaže na nových dopravcov. Častokrát obhájili súčasné pozície doterajší dopravcovia, avšak ceny, ktoré súťaž priniesla, budú spôsobovať aj do budúcnosti problémy s rentabilitou kontraktov,“ upozornil Sádovský.

Ekonomický tlak

Pre súťaže sa podľa neho celé odvetvie dostáva pod výrazný ekonomický tlak a spoločnosti autobusovej dopravy sa stávajú zraniteľnejšími.

Dobieha nás tiež vysoká inflácia. Komerčná doprava sa len pozvoľne oživuje po trojročnom období korony,“ priblížil prezident ZAD.

Prijatie novely zákona o cestnej preprave, umožňujúcej zníženie minimálneho veku aj vodičov autobusov, podľa neho vytvára priestor na vzdelávanie mladých profesionálnych vodičov, ktorí chýbajú.

Vysoká inflácia

Prioritou autobusových dopravcov v tomto roku bude zabezpečiť pokrytie nákladov z dôvodu vysokej inflácie.

Inflácia za minulý rok bude minimálne 12 %, čo nemá žiadny dopravca zakalkulované vo svojich nákladoch, a vykryť takýto nárast nákladov z vlastných síl je nemožné. To isté sa týka aj očakávaných nárastov miezd. Budeme tiež zvedaví, ako dopadne finálne znenie zákona o verejnej osobnej doprave a aký bude mať dopad na nás,“ dodal Sádovský s tým, že sa tiež zamerajú na prípravu mladých vodičov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Peter Sádovský
Firmy a inštitúcie Ministerstvo dopravyZAD Zväz autobusovej dopravy