Diaľničiari potvrdili zámer znížiť náklady na mýto pod 20 percent, nadol ich môžu stlačiť tri faktory

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kým domáci vodiči osobných automobilov, motocyklov a autobusov platia mýto cez štátnu aplikáciu e-Toll, zahraniční si musia diaľničný lístok zakúpiť v predstihu cez systém Autopay. Elektronické mýto, mýtna brána, mýtny systém
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) má stále ambíciu znížiť podiel nákladov na prevádzku mýtneho systému pod 20 % z ročných výnosov. Kedy to bude reálne, zatiaľ neprezradila. Nákladovosť podľa diaľničiarov môžu počas tohto roka stlačiť na nižšiu úroveň tri faktory.

Zlacnenie služby od SkyToll

A to príchod poskytovateľov Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS), ktorých provízie budú na úrovni okolo 4,5 %, ako aj ďalšie rokovania so SkyToll-om, napríklad o možnej redukcii počtu predajných miest, či odkúpenie kontrolného systému, tzv. enforcementu.

„To bude na jednej strane investíciou, ale na druhej strane znížením rozsahu služieb, ktoré pre nás bude poskytovať spoločnosť SkyToll a následne ďalšie zlacnenie služby od spoločnosti SkyToll,“ informovala vo štvrtok hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Viaceré mýty o mýte

Diaľničiari opäť reagovali na podľa nich viaceré mýty o mýte, pričom za jeden z nich označili tvrdenie, že nedodržali sľub o znížení nákladovosti pod 20 % a že nikdy pod touto úrovňou nebudú. Tento prísľub stále nie je skutočnosťou.

Náklady na mýtny systém po jeho sprevádzkovaní v roku 2010 a ďalších rokoch dosahovali zhruba až 50 %, diaľničiarom tak z ročných výnosov ostala len necelá polovica a druhú polovicu získal súkromný prevádzkovateľ.

Náklady na mýto sa priebežne znižovali približne na súčasných 38 %, čo je aj podľa nového ministra dopravy Pavla Lanačariča absolútne neprimerane veľa.

Dohoda pokračuje aj tento rok

Dohoda so SkyToll-om tom, že pokračuje vo výbere mýta aj tento rok, podľa NDS neznamenala bežné predĺženie zmluvy. Tá pritom mala uplynúť koncom minulého roka.

„Samotná zmluva mala v sebe opciu, ktorú sme neuplatnili. Keby sme tak boli urobili, opcia by platila nasledujúcich päť rokov. Dohoda mala práve opačný význam,“ uviedla Žgravčáková.

Diaľničiari vyrokovali dvanásťmesačné cykly prípadného predlžovania pôsobenia súčasného výbercu mýta, nižšiu cenu, nižšiu inflačnú valorizáciu.

„Tento dodatok znamenal, že sa SkyToll v dohode zaviazal k tomu, že bude súčinný aj po uplynutí svojho pôsobenia ako výbercu mýta – z opcie v zmluve táto povinnosť pôvodne nevyplývala. Vyhli sme sa tak potenciálnej situácii, kedy by štát nebol schopný vyberať mýto a prišiel by tak o 20 miliónov eur mesačne,“ dodala hovorkyňa diaľničiarov.

Takisto sa podľa nej poučili zo skúseností okolitých krajín a nemenia systém zo dňa na deň, čím predchádzajú chaosu a panike u dopravcov.

Tender stále nie je uzavretý

Nové mýto v réžii štátu malo podľa pôvodných plánov fungovať od začiatku tohto roka, pričom zmluva medzi NDS a SkyToll-om o komplexnej službe elektronického výberu mýta z roku 2009 mala skončiť koncom roka 2022.

Výber mýta naďalej zabezpečuje a pravdepodobne bude aj v ďalšom roku uvedený súkromný prevádzkovateľ. Tender na nový národný mýtny systém a technickú podporu ani po dva a pol roku od vyhlásenia nie je ešte uzavretý, trvá aj nová súťaž na súvisiace mýtne služby.

V oneskorení je aj príprava na zavedenie spomínaného medzinárodného EETS ako doplnku k domácemu mýtu, pôvodne mal byť motoristom k dispozícii vlani na jeseň. Najnovšie by sa tak malo stať ku koncu leta tohto roka, po testovaní poskytovateľov tejto služby.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováPavol Lančarič
Firmy a inštitúcie Národná diaľničná spoločnosť (NDS)SkyToll