Úsek Poprad - Lučivná sa začne modernizovať tento rok, Železnice SR uzavreli zmluvu so zhotoviteľom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
vlak
Foto: ilustračné, SITA/Nina Bednáriková

Modernizácia železničnej trate Poprad – Lučivná na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu sa začne ešte tento rok a mala by trvať viac ako dva roky.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vo štvrtok podpísali zmluvu s úspešným uchádzačom Združenie Tatry 2017 na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s., Bratislava, ďalšími členmi sú Doprastav, a. s., Bratislava a Tempra, a. s., Banská Bystrica.

Ako informovala hovorkyňa ŽSR Ria Feik Achbergerová, celkové náklady na projekt sú približne 97,5 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), z toho zo zdrojov Európskej únie pôjde 77,6 mil. eur.

Prvá etapa modernizácie

Štátny správca železničnej infraštruktúry bude investíciu financovať aj s využitím peňazí EÚ cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF), ktorý riadi priamo Európska komisia. Ide o prvú etapu modernizácie železničného úseku Liptovský Mikuláš – Poprad v rámci plánovanej obnove trate Žilina – Košice.

Tender na modernizáciu úseku Poprad – Lučivná pre námietky trval od leta 2017, predpokladaná cena projektu bola 95,5 mil. eur bez DPH. Spoločnosť Subterra, a. s. Praha navrhla cenu 104,8 mil. eur a skupina ICM, S. p. A. Vicenza a Váhostav – SK, a. s. takmer 109 mil. eur bez DPH.

„Železničná trať medzi Bratislavou a Žilinou je už takmer kompletne zmodernizovaná. Teraz prichádza na rad úsek od Žiliny do Košíc,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

„Podtatranská časť, ktorá sa začína modernizovať, je prvou lastovičkou, ktorá prináša toľko očakávané zmeny na železnici smerom na východ. Občania budú môcť cestovať opäť o niečo pohodlnejšie a rýchlejšie,“ uviedol minister.

Plánované zmeny a novinky

Dĺžka celého úseku Poprad – Lučivná na súčasnej pôvodnej trase je 12,9 kilometra, po modernizácii bude dlhý 12,7 km, z toho približne 22 percent trate povedie na novom telese. V rámci modernizácie vybudujú a zrekonštruujú sedem železničných mostov a postavia dva nové podchody pre cestujúcich. Na celom modernizovanom úseku zrušia existujúce železničné priecestia.

V miestach s obytnou zástavbou, teda v Poprade, vo Svite a v Lučivnej, vybudujú pozdĺž trate protihlukové steny. Zmodernizujú aj zabezpečovaciu a oznamovaciu techniku, trakčné vedenie a tiež ostatnú súvisiacu infraštruktúru spolu s dotknutými inžinierskymi sieťami.

Komfortná a plynulá cesta na východ

Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila informoval, že vybudovaním železničnej rate sa zvýši komfort a plynulosť železničnej prevádzky.

„Tým sa v konečnom dôsledku znížia negatívne účinky dopravy na okolité prostredie, ktoré budú eliminované aj ďalšími technickými opatreniami. Okrem väčšieho komfortu a plynulosti prevádzky zvýšime aj bezpečnosť, pretože všetky železničné priecestia a priechody budú nahradené mimoúrovňovými,“ dodal Havrila.

Modernizáciou trate sa podľa ŽSR dosiahne nová úroveň technickej vybavenosti a použiteľnosti zabudovaním najmodernejších a najprogresívnejších prvkov, a tým skvalitnenie a zlepšenie jej technických parametrov ako celku.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej DoležalMiloslav HavrilaRia Feik Achbergová
Firmy a inštitúcie DoprastavEK Európska komisiaEU Európska úniaŽSR Železnice Slovenskej republiky