Lančarič verí, že cyklotrasy budú ľudí motivovať vymeniť auto za bicykel a z prvej výzvy pôjde na výstavbu 30 miliónov eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cyklistická doprava, cyklotrasa
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

V rámci prvej výzvy na podporu cyklodopravy pôjde z Plánu obnovy a odolnosti 30 mil. eur na 25 projektov samospráv po celom Slovensku.

Výstavba môže začať

Z týchto prostriedkov má pribudnúť 80 kilometrov nových alebo zrekonštruovaných cyklotrás. Podpredsedníčka vlády pre plán obnovy a využívanie eurofondov Lívia Vašáková v pondelok informovala, že výstavba cyklotrás sa po vyhodnotení prvej výzvy môže začať.

Na rozvoj cyklistickej infraštruktúry má ísť do roku 2026 celkovo 85 miliónov eur na viac ako 160 kilometrov cyklotrás. Ministerstvo dopravy SR plánuje vyhlásiť ešte dve ďalšie výzvy na budovanie cyklotrás zo zdrojov plánu obnovy v objeme 55 mil. eur.

Nielen oddychová aktivita

„Tieto prostriedky sú určené pre samosprávy, mestá, obce, vyššie územné celky, rozpočtové alebo príspevkové organizácie zriadené mestami, ktoré za tieto peniaze cyklotrasy môžu stavať,“ povedala Vašáková.

Cyklotrasy majú podľa nej spájať obce s mestami a slúžiť na dochádzanie do práce, školy či na stanicu, aby ľudia vymenili autá za bicykle.

„Našou spoločnou ambíciou je, aby cyklotrasy neslúžili len ako oddychová aktivita, ale aby sa stali súčasťou bežného denného fungovania,“ poznamenala vicepremiérka.

Minister dopravy Pavol Lančarič si myslí, že cyklodoprava na Slovensku má budúcnosť, o čom podľa neho svedčí aj veľký záujem o prvú výzvu.

Zlepšenie podmienok cyklistov

„Týchto 25 projektov je veľkým krokom k zlepšeniu podmienok cyklistov a verím, že budeme motivovať ľudí, aby autá vymenili za bicykle. Verím, že úspešné samosprávy sa čo najskôr pustia do realizácie projektov,“ uviedol rezortný šéf. Ďalšiu cyklovýzvu podľa ministra plánujú vyhlásiť začiatkom leta a očakáva, že sa prihlásia ďalší záujemcovia.

„Možno aj niektorí z tých, ktorí v prvej výzve neuspeli. Na cyklodoprave nám záleží, lebo to je druhá najekologickejšia doprava okrem pešej. Chceli by sme vyzvať samosprávy, aby sa pripravili, lebo peniaze sú,“ dodal Lančarič.

V prvej výzve uspela polovica zo zhruba 50 projektov. Z plánu obnovy malo ísť na podporu cyklodopravy spolu pôvodne 105 mil. eur, z toho v prvej výzve 36,5 mil. eur.

Menej eurofondov

Po aktualizácii plánu obnovy boli podľa Vašákovej zdroje na niektoré investície znížené, lebo Slovensko dostane z plánu obnovy o vyše tristo miliónov eur menej.

Dôvodom sú lepšie hospodárske výsledky oproti očakávaniu v rokoch 2020 a 2021. Vo výzve boli oprávnenými žiadateľmi mestá nad 20-tisíc obyvateľov, združenia obcí či samosprávne kraje. Maximálny príspevok na 1 kilometer cyklotrasy bol 500-tisíc eur.

Rezort dopravy vyhlásil prvú cyklovýzvu z plánu obnovy vlani v apríli, bola určená na výstavbu, stavebné úpravy alebo rekonštrukciu cyklistickej infraštruktúry, pričom samosprávy mohli o dotácie žiadať do 30. septembra 2022.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Lívia VašákováPavol Lančarič
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR