Dotácie na železničnú infraštruktúru vzrástli o desiatky miliónov eur, žiadne zdroje na údržbu sa neškrtali

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Zeleznice
Foto: ilustračné, SITA

Štátne dotácie na prevádzku železničnej infraštruktúry narástli medzi rokmi 2021 a 2023 o tretinu, z 299 miliónov eur na 401 miliónov eur. Podľa Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) sa žiadne zdroje na údržbu neškrtali.

Zlý stav tratí a nestabilné financovanie

Analytická inštitúcia v rámci Ministerstva financií SR v súvislosti s medializovanými informáciami o železničnej infraštruktúre uviedla, že na zlý stav tratí, ich slabé využitie a potrebu zabezpečiť stabilné financovanie údržby poukázala v audite Železníc SR (ŽSR) už v roku 2019.

Spolu s ministerstvom dopravy sme vypracovali analyticky podloženú metodiku pre výber priorít v železničných investíciách a podľa nej spracovali aj zoznam tratí, ktoré treba rekonštruovať, aby sa predišlo kolapsu dopravy. Práve potreba zachovať trate v prevádzkyschopnom stave je podľa metodiky najvyššou prioritou,“ informoval v utorok na sociálnej sieti ÚHP.

Potreba automatizácie

Analytici poukázali na potrebu investovať do automatizácie. Cez Plán obnovy a odolnosti SR sa podľa inštitúcie podarilo zabezpečiť 118 miliónov eur na investície do diaľkovo ovládaných zabezpečovacích zariadení a ďalších 432 miliónov eur na rekonštrukcie, modernizácie a elektrifikácie tratí.

Okrem toho ŽSR navrhujeme financovať prostredníctvom viacročnej zmluvy so štátom s každoročnou valorizáciou štátnej dotácie podľa jasne nastavených pravidiel,“ dodal ÚHP. Podľa úradu to pomôže štátnemu operátorovi železničnej infraštruktúry dlhodobo plánovať a zabezpečí predvídateľnosť a stabilitu financovania.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie MF Ministerstvo financií SRÚtvar hodnoty za peniaze (ÚHP)Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)