Diaľničiari získajú na aktualizáciu štúdie pre R4 takmer pol milióna eur z európskeho programu CEF

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Obchvat, diaľnica
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) získa z európskeho programu Nástroj na prepájanie Európy (CEF) 476-tisíc eur. Tieto peniaze použije na prípravu aktualizácie štúdie realizovateľnosti trasy rýchlostnej cesty R4 od Kapušian po slovensko-poľskú hranicu.

Umožní to dohoda o spolupráci medzi NDS a poľskou partnerskou spoločnosťou pre štátne cesty a diaľnice Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Podpísali ju v piatok v Barwineku, na poľskej strane hraničného priechodu pri Vyšnom Komárniku, na základe dohody o grante po schválení žiadosti o nenávratný finančný príspevok predloženej v spolupráci s Poľskom.

Spolupráca podľa diaľničiarov napomôže k progresu pri dobudovaní R4 ako súčasti transeurópskej siete TEN-T a medzinárodného koridoru Via Carpatia, ktorý prepojí Baltské, Čierne a Egejské more pozdĺž východnej hranice Európskej únie.

Transeurópsky TEN-T koridor

Podpisovanie dohody je potvrdením toho, že naozaj ideme na plné obrátky. Urobíme všetko preto, aby sme procesy urýchlili,“ povedal na stretnutí generálny riaditeľ a predseda predstavenstva NDS Vladimír Jacko.

Cieľom štúdie je nastavenie ekonomicky a technicky optimálneho vedenia rýchlostnej cesty, ktorá bude vyhovovať súčasným a výhľadovým nárokom na dopravu v danom severojužnom prepojení transeurópskeho TEN-T koridoru Poľsko – Slovensko – Maďarsko – Balkán,“ informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Výstupom štúdie bude aktualizácia dopravného modelu, analýzy výnosov a nákladov, porovnanie variantov a štúdia taktiež určí časovú potrebu výstavby jednotlivých úsekov. Medzi Kapušanmi a hranicou s Poľskom je v pláne výstavba deviatich úsekov R4 v dĺžke takmer 60 kilometrov, na tejto trase je v prevádzke zatiaľ polovičný obchvat Svidníka v dĺžke zhruba 5 kilometrov.

Financovanie projektu

Príspevok od poľskej strany je poskytnutý z programu CEF. Ide o program, ktorý umožňuje financovať prípravu a realizáciu projektov spoločného záujmu v rámci politiky transeurópskych sietí TEN-T v sektoroch dopravy, energetiky a telekomunikácií,“ uviedla Žgravčáková.

Pri doprave je cieľom vytvoriť nástroj na realizáciu európskej politiky dopravnej infraštruktúry. Do tohto programu bolo z Kohézneho fondu presunutých celkovo 11 miliárd eur na úrovni Európskej únie, pričom Slovensku bolo pridelených zhruba 743 miliónov eur. Tieto prostriedky môžu byť využité iba na financovanie výdavkov súvisiacich s budovaním základnej siete TEN-T.

NDS už obstaráva zhotoviteľa aktualizácie štúdie realizovateľnosti pre R4 medzi Kapušanmi a hranicou s Poľskom. Za prípravu dokumentu pri vyhlásení verejnej súťaže predpokladala zaplatiť predbežne 520-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

Ako vyplýva z informácií v tendri vo Vestníku verejného obstarávania, komplexná štúdia v plnom rozsahu má byť dodaná do 365 dní od účinnosti zmluvy s jej budúcim zhotoviteľom. Diaľničiari výsledky vyhodnotenia ponúk, ktoré sa predkladali, v závere minulého roka, zatiaľ nezverejnili.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Eva ŽgravčákováVladimír Jacko
Firmy a inštitúcie EU Európska úniaNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)