Investičná príprava diaľnic a rýchlostných ciest nie je efektívna, zmeniť to chce novelou zákona poslanec Svrček

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Miloš Svrček
Poslanec Národnej rady SR za hnutie Sme rodina Miloš Svrček. Foto: archívne, SITA/Marek Lukáč

Zefektívniť a urýchliť prípravu výstavby prioritných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest majú zmeny v zákone o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá a v katastrálnom zákone. Umožnia to opatrenia na optimalizáciu jednotlivých procesov prípravy výstavby najmä úpravou lehôt.

Návrh novely predložil v Národnej rade SR poslanec Miloš Svrček (Sme rodina) z dôvodu, že investičná príprava diaľnic a ciest pre motorové vozidlá na Slovensku nie je z časového hľadiska dostatočne efektívna. Navrhovaná účinnosť zmien po ich schválení je dňom vyhlásenia.

Dve štúdie namiesto aktualizácií

Základnou zmenou má byť, že štúdiu uskutočniteľnosti pre výstavbu diaľničných úsekov už nebude potrebné aktualizovať po každej časti prípravy ako v súčasnosti.

Namiesto štyroch aktualizácii by mali byť len dve štúdie – na začiatku prípravy a pred vyhlásením verejného obstarávania na zhotoviteľa.

Nektoré procesy v rámci prípravy majú prebiehať súčasne. Na niektorých stavbách, napríklad rýchlostnej cesty R4, by to mohlo urýchliť prípravu o osemnásť mesiacov.

Zmeny na zrýchlenie prípravy výstavby diaľnic a rýchlostných ciest mali v parlamente pôvodne schváliť cez novelu stavebného zákona od poslancov za Sme rodina. Tento návrh je v druhom čítaní, no vlani v decembri ho nestihli prerokovať pre prerušenie schôdze.

Administratívne náročná príprava

Príprava výstavby diaľnic podľa Svrčeka je administratívne náročná z hľadiska získavania nevyhnutných povolení a vyjadrení, pričom poukázal na duplicitné ekonomické hodnotenia Útvaru hodnoty za peniaze v každej fáze prípravy a neúmerné požiadavky dotknutých orgánov alebo externých subjektov.

„Tieto aspekty následne častokrát spôsobujú neplatnosť niektorých skôr vydaných rozhodnutí, čo vedie k duplicitnému a zdĺhavému procesu získavania a obnovovania niektorých rozhodnutí,“ upozornil poslanec.

Vzniknuté časové straty vo fázach investičnej prípravy a výstavby diaľnic podľa neho vedú k neefektívnemu vynakladaniu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu v súvislosti s omeškaním prípravy stavieb diaľnic.

„Slovenská republika musí nevyhnutne pristúpiť k akcelerácii jednotlivých procesov prípravy a výstavby diaľnic, a to najmä za účelom čo najskoršieho dobudovania úsekov patriacich do základnej siete TEN-T,“ podotkol Svrček.

Niektoré úseky sú už v prevádzke

SR sa zaviazala prepojiť svoju R4 s rýchlostnou cestou S19 v Poľsku pôvodne do konca roku 2028, pričom nedokončená R4 sa v rámci vznikajúceho medzinárodného koridoru Via Carpatia v roku 2022 stala súčasťou rozšírenej transeurópskej dopravnej siete TEN-T.

K prioritným sú zaradené úseky D1 Turany – Hubová, D1 Bidovce – štátna hranica SR a Ukrajiny, D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto – Čadca – Skalité – štátna hranica SR a Poľska a R4 štátna hranica SR a Maďarska – Milhosť – Košice – Prešov – Giraltovce – Svidník – štátna hranica SR a Poľska.

Z týchto úsekov už sú v prevádzke časti D3 Oščadnica – Čadca, Bukov v polovičnom profile a od Čadce k hranici s Poľskom, okrem toho aj úseky D3 Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov – Žilina, Brodno.

Motoristi využívajú aj úseky R4 od hranice s Maďarskom po Košice, spolu v peáži s D1 po Prešov a tiež polovičný obchvat Svidníka. Zvyšné prioritné úseky D1, D3 a R4 treba ešte pripraviť, obstarať a vybudovať.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Miloš Svrček
Firmy a inštitúcie Sme rodina