Firmy pozor, úradné zásielky budete dostávať už elektronicky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pocitac internet
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 8. novembra (Weboviny.sk) – Štát vytvoril viac ako 265-tisíc firmám úradné elektronické schránky, do ktorých im už o necelé dva mesiace bude doručovať úradné zásielky. Ako informoval v utorok Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII), hoci zákon o e-Governmente zadefinoval túto povinnosť už pred viac ako troma rokmi, pripravená na ich používanie je len necelá pätina štatutárov.

„Na vstup do schránok potrebujú štatutári spoločností občiansky preukaz s čipom, bezpečnostný osobný kód (BOK) a čítačku kariet,“ pripomenul tlačový odbor úradu.

Od januára bude komunikovať štát elektronicky

Od januára budúceho roka bude štát s firmami zapísanými v obchodnom registri komunikovať elektronicky prostredníctvom ich úradných elektronických schránok. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) zriadila 265 027 elektronických schránok firiem. Zákon o e-Governmente, ktorý definuje túto povinnosť, vstúpil do platnosti od 1. novembra 2013.

„V zmysle tohto zákona vyplývala povinnosť elektronickej komunikácie pre právnické osoby už od 1. augusta tohto roka. Vzhľadom na alarmujúci počet štatutárov, ktorí neboli pripravení a nedisponovali potrebnými dokladmi na prístup do úradnej elektronickej schránky ich firmy, bol termín posunutý na 1. januára budúceho roka,“ pripomenul úrad podpredsedu.

Na tento termín už niekoľko mesiacov upozorňuje nielen ÚPVII, ale aj Ministerstvo vnútra SR a NASES. Koncom októbra oslovil ÚPVII listom viac ako 160 stavovských organizácií. „Informácia o aktivácii sa dostala aj ku všetkým podnikateľským subjektom, ktoré komunikujú s Finančnou správou SR elektronicky. Informáciu poštou postupne dostanú aj všetky subjekty zapísané v obchodnom registri. Ministerstvo vnútra v týchto dňoch rozposiela viac ako 260 tisíc listov firmám, kde ich upozorňuje na ich zákonnú povinnosť,“ priblížil ÚPVII.

Kľúčom je aktivovaný občiansky preukaz s čipom

Kľúčom k vstupu do úradnej elektronickej schránky firmy je aktivovaný občiansky preukaz s čipom (e-ID) s bezpečnostným osobným kódom (BOK), čítačka a príslušný softvér. Hoci elektronický občiansky preukaz s čipom vlastní už takmer polovica štatutárov firiem, BOK má aktivovaný len každý piaty štatutár. Znamená to, že len necelých 17 % štatutárov je pripravených vstúpiť do úradnej elektronickej schránky svojej firmy a ešte menej, len 3 % firiem (necelých 8 000) ju aj používa.

Vzhľadom na slabú pripravenosť štatutárov sa štát rozhodol začať platenú informačnú kampaň. Tá má podnikateľov opätovne upozorniť na ich povinnosť vyplývajúcu zo zákona o e-Governmente, zabezpečiť si prístup do svojej schránky. „Kampaň v televízii, rozhlase, tlačených médiách a na internete sa začala v pondelok. Zároveň funguje aj nová webstránka www.statutar.sk, kde nájdu štatutári spoločností všetky potrebné informácie – vysvetlivky základných pojmov, informácie o tom, ako a kde si vybaviť e-ID, BOK, video návody, odpovede na otázky, tipy a rady,“ uzavrel úrad.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať