Analýzou PPP sa chcel Brecely chrániť, myslí si Cenký

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Úsek diaľnice D1 Dubná Skala - Turany slávnostne otvorili
Pohľad na úsek diaľnice D1 Dubná skala - Turany v smere Sučany z mimoúrovňovej križovatky pri meste Martin pri príležitosti slávnostného otvorenia úseku diaľnice D1 Dubná skala - Turany. Vrútky, 10. júl 2015. Foto: SITA/Milo Fabian

BRATISLAVA 17. apríla (WebNoviny.sk) – Koncesnú zmluvu na výstavbu a prevádzku obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 cez projekt PPP mal podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) podpísať ešte predchádzajúci minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Celý proces a projekt bol totiž pripravený pod jeho vedením.

Vytvorením expertného tímu a posúdením zmluvy sa chcel nový minister dopravy Roman Brecely čiastočne chrániť, ale svojím rozhodnutím de facto vyjadril nedôveru svojmu štátnemu tajomníkovi Viktorovi Stromčekovi, ktorý celý proces zo strany ministerstva v predchádzajúcom období riadil,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ IDH Rastislav Cenký.

Analýzu projektu D4 a R7 majú experti skončiť na budúci týždeň a so svojimi závermi následne oboznámia ministra dopravy, potvrdila v piatok rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. Brecely po rokovaní vlády tento týždeň vyhlásil, že ak sa nenájdu žiadne závažné skutočnosti a riziká, nebude problém podpísať koncesnú zmluvu.

Návrh realizácie projektu cez PPP dal posúdiť expertom z rezortu dopravy, akademického prostredia a odborníkom spolupracujúcim so Sieťou začiatkom tohto mesiaca. Ich úlohou bolo posúdiť celý projekt od úvodnej štúdie uskutočniteľnosti až po schválenie koncesnej zmluvy.

Zámer podpísať koncesnú zmluvu pre D4 a R7 sa dostal aj do návrhu programového vyhlásenia vlády, čo zdôvodnila potrebou riešiť kritickú dopravnú situáciu v okolí hlavného mesta. Použitie financovania metódou PPP plánuje vláda zvažovať aj pri ďalších projektoch cestnej infraštruktúry. „PPP projekty sú vhodné na úseky technologicky a stavebne náročné, čiže do úvahy pripadá napríklad úsek D1 Turany – Hubová pri variante s tunelom Korbeľka, resp. druhý tubus tunela Branisko,“ myslí si predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Poslanec a tímlíder strany Sloboda a Solidarita Miroslav Ivan kritizoval zámer vlády uzavrieť koncesnú zmluvu, hoci ešte nebola ukončená analýza projektu, ktorú dal spraviť nový minister dopravy. Výhrady má aj k tomu, že vláda zváži formu PPP pri iných projektoch, a to pre zadlžovanie štátu a ďalších generácií. „PPP je synonymom plytvania štátnymi peniazmi,“ tvrdí Ivan.

Bývalý minister dopravy Ján Počiatek koncesnú zmluvu s úspešným konzorciom podpísať nestihol, hoci podľa bývalej vlády ju mal uzavrieť do 4. marca. V súťaži na projektovanie, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu úsekov D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov zvíťazilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Súčasťou konzorcia sú rakúska stavebná spoločnosť Porr a austrálska investičná skupina Macquarie Capital Group.

Vo finále súťaže spomedzi štyroch uchádzačov navrhlo konzorcium najnižšiu ročnú splátku 56,72 mil. eur oproti pôvodne odhadovanej sume 135 mil. eur. Štát by mal koncesionárovi za tridsať rokov uhradiť 1,9 mld. eur. Pôvodná predpokladaná celková suma platieb bola 4,53 mld. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján PočiatekMiroslav IvanOndrej MatejRoman Brecely