Prvá jazda: Toyota Yaris

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) – Všetko, čo sme o novom Yarise vedeli, sme už napísali v tomto článku. Nájdete v ňom aj popis jednotlivých výbav a ceny. Teraz sme však mali možnosť vycestovať do Kodane, kde nám o novom Yarise porozprávali tí najpovolanejší – riaditeľ komunikácie produktov Fabio Capano a šéfkonštruktér nového Yarisu, pán Hirofumi Yamamoto.

Okrem iného sme sa dozvedeli aj to, že tretia generácia Toyoty Yaris má za úlohu zaujať predovšetkým mužov do 45 rokov. Pochopiteľne nie len túto skupinu, ale aj všetky ostatné cieľové skupiny. Yaris bol však doteraz vyslovene ženským autom, keďže až 65% majiteľov Yarisu prvých dvoch generácií boli ženy. Predošlé generácie Yarisu tiež oslovovali viac starších ľudí (viac ako 45 rokov). Toyota by to v prípade tretej generácie Yarisu chcela vybalansovať, a tak potrebuje zvýšiť záujem o Yaris u mužov a u mladých ľudí (do 45 rokov.)

Ako to chce urobiť? Možno ste si všimli, že krivky nového Yarisu sú viac športovejšie, ako v prípade jeho predchodcu. Pri pohľade do vnútra si tiež musíte všimnúť, že prístroje už nie sú v strede palubnej dosky, ako to bolo doteraz, ale sú klasicky umiestnené pred vodičom. Autá pre európsky trh budú mať navyše mierne priamejšie riadenie a športovejší podvozok. Týmto všetkým chce Toyota prilákať mužov. A čím chce prilákať mladých ľudí? Multimediálnym systémom Touch&Go. Ide o 6,1-palcový dotykový displej na stredovej konzole, prostredníctvom ktorého sa dá ovládať navigácia, alebo prehrávanie hudby (nechýba USB port). Na tento displej sa premietajú aj údaje z klimatizácie. Systém sa vie cez Bluetooth spojiť s vašim mobilom a okrem toho, že funguje ako handsfree, dokáže z neho aj prehrať hudbu. Tu však ani zďaleka nekončí. Nainštalované sú rôzne aplikácie, ako napríklad počasie, monitoring cien paliva na najbližších čerpacích staniciach, prehľad o dostupnosti parkovacích miest, či facebook. Na displeji si dokonca dokážete prečítať sms, aj na ňu odpovedať. Ak máte na USB nie len hudbu, ale aj fotky, v Yarise si ich dokážete bez problémov pozrieť vďaka Touch&Go. Jeho súčasťou je tiež parkovacia kamera.

Jednoducho povedané, čo sa týka multimédií, Yaris sa stal vďaka systému Touch&Go bezkonkurenčnou špičkou v rámci segmentu B. Aké sú však naše celkové dojmy z auta?

Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Hneď pri nasadnutí si uvedomíte, že Yaris dospel. Vo vnútri to už nevyzerá ako v malom lacnom mestskom „vozítku“, ale pomaly ako v zmenšenom aute segmentu C. Že sú prístroje ponovom pred vodičom je podľa môjho názoru len dobré. Otázne je, čo na to povedia majitelia Yarisu predošlých dvoch generácií. Tí, ktorí posudzujú kvalitu interiéru podľa tvrdosti plastov, môžu byť spokojní. V novom Yarise sú mäkčené plasty. Na palubnej doske a nejaké nájdete aj na dverách.

Čo sa týka priestrannosti interiéru, nový Yaris by na tom mal byť o čosi lepšie, ako jeho predchodca. Stratil síce možnosť posúvania zadných sedadiel, no kompetentní tvrdia, že preto, lebo to už nepotrebuje. Objem batožinového priestoru je väčší, rovnako ako priestor na zadných sedadlách. Aj bez ich posúvania.

Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Toyota Yaris
Foto: Ondrej Rabatin

Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

No a ako sa s novým Yarisom jazdí. Príjemne. Potešilo ma priame radenie aj ukážkovo presná kulisa radiacej páky. Brzdy sú však dosť citlivé, a tak som si pri spomaľovaní miestami pripadal ako čerstvý absolvent autoškoly.

Mal som možnosť vyskúšať si všetky tri motorizácie. Začal som základným benzínovým trojvalcom. Ten z objemu jedného litra produkuje 51 kW (69 k). Čo vám poviem? No nie je to veľa, ale dá sa s tým jazdiť. Motor však nutne potrebuje otáčky, čo sa tak trošku vylučuje so zameraním auta. Prekvapila ma však kultivovanosť tohto motora. Tichší trojvalec som ešte asi nepočul.

Neskôr som presedlal na 1,4-litrový turbodiesel. Ten bol pochopiteľne hlučnejší, aj keď je to štvorvalec. Vznetový charakter sa proste nezaprie, aj keď je cítiť, že konštruktéri zapracovali na odhlučnení interiéru v porovnaní s predchodcom. Po dynamickej stránke je však na tom turbodiesel o dosť lepšie, ako trojvalec.

Jednoznačne najviac však na mňa zapôsobil 1,33-litrový benzínový štvorvalec. Autu udeľuje dostatočnú dynamiku a ani spotreba paliva nie je výrazne vyššia, ako v prípade slabších motorov. Aj litrový trojvalec aj väčší štvorvalec si od nás vypýtali na 100 km jazdy mimo mesta niečo vyše piatich litrov benzínu. Trojvalec tuším 5,2 litra, štvorvalec okolo 5,4. Turbodiesel sa zmestil do piatich litrov. Spotreba sa pohybovala okolo 4,6 litra nafty na 100 km. Každopádne, odporúčal by som benzínový štvorvalec, pretože pri pokojnej jazde mestom má dostatok krútiaceho momentu aj v nízkych otáčkach. Na svižnejšiu jazdu však aj tento motor potrebuje otáčky.

Resumé

Keďže zapadám presne do tej cieľovej skupiny, na ktorú bol Yaris tretej generácie viac zameraný (muži do 45 rokov), mňa si nová Toyota Yaris dokázala získať. Podľa môjho názoru teda nový Yaris nebude mať problém osloviť nových zákazníkov. Otázne však je, či súčasným majiteľom nebudú chýbať posuvné zadné sedadlá a či si už príliš nenavykli na prístroje v strede palubovky. Ak v tomto nevidia problém, na nový Yaris sa môžu tešiť. Je to totiž po všetkých stránkach lepšie auto.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Toyota