Mládež do 25 rokov by sa mala vrátiť späť do autoškoly

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) – Spoločnosť Ipsos pre firmu Goodyear nedávno zorganizovala prieskum, v ktorom až 49% opýtaných uviedlo, že im chýba výcvik základných zručností, ako je napríklad riadenie v noci. Celkovo sa prieskumu zúčastnilo 6 400 respondentov počas 400 rozhovorov v každej z týchto krajín: Rakúsko, Belgicko, Česká republika, Dánsko, Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Holandsko, Poľsko, Rusko, Španielsko, Švédsko, Švajčiarsko, Južná Afrika, Turecko a Británia.

Prieskum obsahoval celkovo 20 otázok pokrývajúcich päť tém:

1. vodičský výcvik

2. správanie sa na vozovke

3. zameranie životného štýlu

4. spoločenské zameranie

5. sezónna príprava a príprava na zimu.

Respondenti museli vlastniť platný vodičský preukaz, museli byť starší ako 18 rokov a samozrejme, museli byť aktívni vodiči.

Úlohou prieskumu v šestnástich krajinách bolo sledovať správanie sa vodičov mladších ako 25 rokov. Cieľom bolo preniknúť do ich myslenia a poskytnúť zaujímavý pohľad na správanie sa mladých vodičov na cestách. Uvedomovanie si zručností, ktoré sa naučili pri vodičskom výcviku riadi hipokampus nachádzajúci sa v spánkovom laloku mozgu, ktorý zohráva veľkú úlohu pri krátkodobom uchovávaní informácií a pri priestorovej orientácii. Mladí vodiči, ktorí si nikdy základné vodičské zručnosti neosvojili, alebo ich zabudli, nepochybne potrebujú udržiavací kurz, aby si osviežili pamäť a stali sa z nich sebaistejší vodiči. V skutočnosti sa ich však po získaní vodičského preukazu vráti späť do autoškoly len pár.

„Keďže bezpečnosť na cestách patrí k našim tradičným prioritám, spoločnosť Goodyear je pripravená podporovať mladých a začínajúcich vodičov počas ich výcviku. Mladí ľudia sú v Európe príliš často účastníkmi dopravných nehôd a úmrtí na cestách, a preto je veľmi dôležité, aby sme zabezpečili, že ich výcvik v autoškole bude dostatočný, „ uviedol Jens Völmicke, Communications Director, EMEA, Goodyear. Je to jeden z dôvodov, prečo Európska komisia venovala tohtoročný Európsky deň bezpečnosti cestnej premávky mladým ľuďom.

Ženy v testoch pravdepodobne neuspejú na prvýkrát a majú menšiu istotu ako muži

Až 84 % mladých vodičov absolvuje teoretickú časť testu na prvýkrát, ženy sú však menej úspešné ako muži (18 % oproti 14 %). V praktickej časti muselo opakovať skúšku až 35 % žien v porovnaní s mužmi (28 %). Veľké rozdiely existujú aj medzi krajinami napr. v Turecku neuspeje v teoretickom teste na prvýkrát v porovnaní so Slovákmi (5 %), Talianmi a Nemcami (8 %) viac ako 54 % mladých Turkov. Najväčší neúspech v praktických vodičských skúškach zaznamenali Poliaci (59 %), nasledujú Belgičania (45 %) a Holanďania (43 %).

Mladí vodiči nemajú istotu v základných oblastiach

Hoci 90 % mládeže absolvovalo výcvik, pri paralelnom parkovaní sa cítia stále neisto. Neprekvapuje to, pretože zvládnuť tento manéver môže trvať roky. Najmenej istí sú dánski (25 %), českí (23 %), poľskí (22 %) a rakúski (22 %) mladí vodiči, za najmenej nervóznych sa považujú britskí (12 %), talianskí (12 %), ruskí (10 %) a španielski (8 %) vodiči.

Najväčšie obavy z vedenia motorového vozidla v cudzine majú ruskí (54 %) a britskí nováčikovia (46 %), naopak, najmenej sa obávajú mladí vodiči zo Švajčiarska (13 %), ďalej Rakúšania, Belgičania a Holanďania (všetci po 14 %). Možno to vysvetliť tým, že ide o menšie krajiny a nie je potrebné jazdiť ďaleko, aby sa človek ocitol za štátnou hranicou.

Medzery vo vodičskom výcviku

Až 49 % mladých vodičov uviedlo, že počas autoškoly nenacvičovalo šoférovanie v noci, pretože väčšina lekcií prebiehala počas dňa. Najmenej pripravení boli ruskí (76 %), českí (75 %) a tureckí (72 %) mladí vodiči, ktorí neprešli žiadnym výcvikom, zatiaľ čo Dáni a Nemci boli pripravení najlepšie a iba 6 % Dánov a 2 % Nemcov uviedlo, že sa túto techniku nenaučili.

Z výskumu okrem iného vyplýva, že 47 % mladých vodičov sa počas výcviku nedozvedela nič o núdzovom manévrovaní. Najmenej pripravení sa cítili Česi (70 %), Nemci (60 %), Turci (59 %) a Francúzi (58 %), respektívne uviedli, že to nebolo súčasťou ich výcviku. Naopak, Briti a Dáni sa javia ako najsvedomitejší, lebo iba 14 % Britov a 20 % Dánov uviedlo, že neabsolvovalo výcvik šoférovania v núdzových situáciách.

Popri nízkej úrovni povedomia sa zdá, že mladí vodiči nie sú dobre vyškolení ani v niektorých ďalších motoristických zručnostiach. Iba 54 % bolo poučených o technikách riadenia s racionálnou spotrebou pohonných hmôt, hoci to možno považovať za nevyhnutnosť v dnešnej ekologicky a ekonomicky zmýšľajúcej spoločnosti. Iba 45 % vedelo, ako skontrolovať tlak v pneumatike, a len 20 % sa naučilo, ako sa vymieňa pneumatika s defektom, čo sú všetko nevyhnutné zručnosti pre vodiča a sú súčasťou bežnej údržby vozidla.

Získať vodičský preukaz je relatívne ľahké – ale drahé

Až 64 % mladých ľudí sa domnieva, že získať vodičský preukaz je v ich krajine relatívne jednoduché. Rakúšania a Juhoafričania (37 %), ako aj Poliaci a Holanďania (33 %) sa domnievajú, že ak by dnes znovu skladali vodičské skúšky, neprospeli by. Získať vodičský preukaz je v súčasnosti drahá záležitosť, s čím súhlasí 81 % respondentov, v Nemecku dokonca až 93 % a vo Francúzsku 92 %. Naopak, najmenej sa s týmto tvrdením stotožňujú Česi (64 %) a Rusi (61 %).

„Ak sa toľko mladých vodičov cíti na vozovke viac ako neisto, je určite potrebné opakovať kurzy a podporovať čerstvo kvalifikovaných vodičov počas ich prvého roku na vozovke,“ povedal Gerhard von Bressensdorf, predseda Asociácie európskych autoškôl (EFA). „Získať vodičský preukaz je nákladný úkon, a preto musíme zabezpečiť, aby sa vodiči po úspešnom zložení skúšky cítili na vozovke úplne istí.“

V súvislosti s prieskumom bude spoločnosť Goodyear spolupracovať s Asociáciou európskych autoškôl, ktorá sa neustále usiluje o zhodu vo výcviku vodičov po celej Európe, aby poskytla mladým ľuďom viac výcvikového materiálu v bežných vodičských technikách a zabezpečia optimálnu údržbu ich vozidiel a pneumatík.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať