Drvivá väčšina škôl využíva príspevok od rodičov na nákup učebníc, ukázal prieskum kontrolórov

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Foto: ilustračné, SITA/Diana Černáková

Na nákup učebníc a pracovných zošitov využíva 86 percent škôl príspevok od rodičov. Vyplýva to z prieskumu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), do ktorého sa zapojila reprezentatívna vzorka 201 základných škôl.

V prieskume takmer polovica základných škôl (46 percent) uviedlo, že tento spôsob, ako aj napríklad prostriedky od zriaďovateľa či zisk z podnikateľskej činnosti a dary však neboli dostatočné na zabezpečenie učebníc v potrebnom množstve.

Väčšina je za otvorenie trhu

Viac ako 70 percent škôl je za otvorenie trhu s učebnicami a za zachovanie platného modelu je 13 percent škôl.

Najvyššiu podporu má platný model v Košickom kraji (28,6 percenta) a otvorený model má najviac zástancov v Bratislavskom a Banskobystrickom kraji, kde ho podporuje zhodne po 85,7 percenta opýtaných.

Najväčšiemu riziku pri disponovaní kvalitnými učebnicami tak čelili žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia. To môže byť podľa kontrolórov jeden z faktorov, prečo títo žiaci dosahujú slabých výsledkov.

Nad rámec minuli 775 eur

V dotazníku necelých 60 percent škôl odhadlo sumu, ktorú v roku 2019 minuli na nákup učebníc nad rámec prostriedkov od Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Priemer uvádzaných súm bol 775 eur na školu na rok. „Po prepočte na počet žiakov týchto škôl ide o medián s hodnotou 3,40 eur,“ priblížilo NKÚ.

Kontrolóri vo svojej analýze prieskumu priblížili, že v komentároch prevládal názor, že najvhodnejším riešením je pre zaistenie učebníc zabezpečiť konkurenciu na danom trhu.

Navrhovali aj kombinovaný model

A to preto, aby si učitelia mohli vyberať z čo najširšej ponuky učebníc a pracovných zošitov. Nákup malo pritom zabezpečovať či financovať ministerstvo.

Množstvo respondentov navrhovalo aj kombinovaný model, teda úpravu vtedy platného modelu tak, aby sa zvýšila možnosť výberu, a to tak že by sa dalo vybrať z viacerých učebníc.

Respondenti upozorňovali aj na nevhodnosť a administratívnu náročnosť úplného otvorenia trhu s učebnicami.

NKÚ uviedlo, že u niektorých respondentov zaznel aj taký názor, že najlepšie by bolo mať rovnaké učebnice pre všetky školy.

Trh ponúka kvalitnejšiu matematiku

Počas prieskumu platilo, že ak chceli školy bezplatné učebnice, jedinou možnosťou bol edičný portál ministerstva školstva, avšak v prípade takmer všetkých predmetov nebolo možné si vybrať z viacerých titulov.

Jedným z predmetov, pri ktorom opýtaní učitelia najčastejšie uvádzali, že trh ponúka vhodnejšie a kvalitnejšie učebnice, ako tie od ministerstva, bola matematika.

Respondenti uvádzali napríklad učebnice od autorov Belic, Striežovská, či v súvislosti s druhým stupňom základných škol boli učebnice od autorov Bero, Bérová, ktoré boli ešte predreformné.

V prípade učebníc slovenského jazyka a literatúry respondenti uvádzali rôzne alternatívy učebníc, no viacerí sa zhodli na učebniciach z vydavateľstva Taktik.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NKÚ Najvyšší kontrolný úrad