Slováci sa podľa prieskumu GfK stále viac orientujú na kúpu domácich potravín

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cheese 2725235_1280.jpg
Foto: Pixabay.com

Pri svojich nákupoch preferujú domáce výrobky štyria z desiatich Slovákov.

Až 65 % slovenských spotrebiteľov nakupuje domáce potraviny, pokiaľ ich má na výber a považuje ich za najkvalitnejšie. Už 40 % kupujúcich sa orientuje pri svojich nákupoch na slovenské výrobky, pričom toto percento sa od roku 2016 zvýšilo o 4 %. Konštatovali to v pondelok na tlačovom brífingu predstavitelia Občianskeho združenia Kvalita z našich regiónov na základe výsledkov prieskumu spoločnosti GfK. Vďaka projektu Kvalita z našich regiónov sa podľa jeho autorov za posledné roky podarilo zvýšiť záujem slovenských spotrebiteľov o sledovanie krajiny pôvodu pri nákupoch až o 60 %.

Podľa OZ Kvalita z našich regiónov je povzbudzujúce, že si spotrebitelia čoraz viac uvedomujú dôsledky svojho nákupného správania na makroekonomiku krajiny, v ktorej žijú. Dôležitosť nakupovania domácich produktov sa tak stáva celospoločenskou témou. „Za posledné dva roky sa o 4 % znížil počet tých spotrebiteľov, ktorým je jedno, z akej krajiny potraviny pochádzajú. V roku 2016 ich bolo 20,2 % a aktuálne je ich 16,2 %. Navyše, traja zo štyroch spotrebiteľov súhlasia, že je dôležité zastúpenie domácich výrobkov na regáloch predajní,“ priblížil výsledky prieskumu Panel Services Director CZ/SK v GfK Ladislav Csengeri.

ZMOS projekt podporuje

Význam projektu Kvalita z našich regiónov na podporu slovenských potravín ocenil aj výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška. „Potrebujeme zvyšovať sebestačnosť v produkcii potravín, a tým pádom zvyšovať ekonomický potenciál jednotlivých regiónov, pretože toto všetko má vplyv na samotný rozvoj regiónov, miest a obcí. Nielen tým, že mestá a obce sú financované z dane z príjmov fyzických osôb, a teda čím väčšia zamestnanosť, tým väčšie príjmy pre mestá a obce, ale zvyšujú sa tým aj ďalšie kvantitatívne a kvalitatívne ukazovatele slovenskej ekonomiky. Preto tento projekt považujeme v združení za veľmi dôležitý,“ uviedol Milan Muška.

Slovenskí spotrebitelia sú si podľa výsledkov prieskumu GfK ochotní za slovenské potraviny priplatiť. „Ak budeme nakupovať domáce, nebudeme to musieť dovážať z celého sveta. Čísla hovoria o tom, že pokiaľ obchodníci ponúkajú slovenské potraviny, ľudia sú si ochotní tieto produkty kupovať aj za vyššie ceny. Potvrdzuje to teda fakt, že Slováci majú v poslednom čase aktívny prístup k svojej spoločnosti. Je to veľmi dôležité z hľadiska zmýšľania celej spoločnosti. Ak aj príde nejaká kríza, vždy je lepšie, ak sú obyvatelia krajiny zvyknutí si kupovať domáce výrobky,“ povedala autorka projektu Pýtajme si slovenské a predsedníčka OZ Kvalita z našich regiónov Bohumila Tauchmannová.

Na základe výsledkov a zmien správania sa spotrebiteľov za posledných desať rokov si Tauchmannová myslí, že dozrel čas na rozšírenie komunikácie so spotrebiteľom o ďalšie, súvisiace oblasti, ako je neplytvanie potravinami či surovinovými zdrojmi.

Osobitný odvod nákupnému patriotizmu Slovákov nepomôže

Autorka projektu Pýtajme si slovenské sa v pondelok vyjadrila aj k navrhovanému zavedeniu osobitného odvodu pre obchodné reťazce, ktorý ma podľa slovenského agrorezortu podporiť domácu produkciu a potravinovú sebestačnosť. „Návrh je v rovine, že sa nerobí dobrovoľne. Ak sa niečo robí z presvedčenia, vždy je to lepšie, ako keď sa niečo musí, tak ako je to v tomto prípade. Osobitný odvod 2,5 % je príliš vysoké číslo. Navyše, plánované vyzbierané peniaze z odvodu doteraz neboli jasne agrorezortom vysvetlené, kam poputujú a na čo všetko budú slúžiť. Z môjho pohľadu toto nie je cesta, ktorá by podporovala nákupný patriotizmus. Ten musí mať spotrebiteľ v hlave alebo v srdci. Iba takto to funguje dlhodobo a systémovo,“ dodala na záver Tauchmannová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať