Zločinci podvodmi ukradli vlani v rámci bezhotovostných platieb cez miliardu eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Ilustračné foto| pixabay.com|

Európanom sa každý rok zašle približne 36 miliárd phishingových správ.

Podľa posledných údajov Európskej komisie zločinci ukradli za minulý rok 1,44 mld. eur páchaním podvodov v oblasti bezhotovostných platieb. Medzi najčastejšie podľa Slovenskej sporiteľne spôsoby patrí odčítanie údajov z karty pri platení bezkontaktne, zadávanie údajov z karty pri online nákupoch a tzv. phishing, teda vymáhanie údajov podvodnými správami. Európanom sa každý rok zašle približne 36 miliárd phishingových správ. Ide o činnosť, pri ktorej sa podvodník snaží neoprávnene získať od používateľov heslá, používateľské mená a ďalšie podrobnosti napríklad o platobných kartách.

Ľudia by mali byť preto obozretní a neklikať na linky v podozrivých e-mailoch. Banky nie raz upozorňujú, že nikdy nepožadujú informácie o účtoch, telefónnych číslach, prihlasovacích údajoch, kódoch do služieb elektronického bankovníctva alebo o platobných kartách. Tiež nikdy nevyzývajú klientov na odblokovanie účtu.

Problémy pri nákupe cez internet

Problémom je aj nakupovanie cez internet. V minulom roku 70 % Slovákov nakúpilo cez internet. V porovnaní s okolitými krajinami sú Slováci lídrami a predbehli napríklad susedné Rakúsko. „Súvisí to aj s tým, že Slováci radi využívajú zľavy a tých ja na e-shopoch veľa. V roku 2018 minuli viac ako 1 mld. eur. Takmer 7 % všetkých platieb kartou sa uskutoční práve pri nákupe cez internet,“ povedala analytička Slovenskej sporiteľne Lenka Buchláková.

Dôležité je podľa Slovenskej sporiteľne rozoznať nedôveryhodný web. Väčšinou sú to neaktívne webové stránky, ktoré aj po grafickej stránke vyzerajú zastarané. Majú nefunkčné podstránky, alebo obsahujú preklepy. Veľakrát im chýba bezpečnostný certifikát https, ktorý je na začiatku okienka s URL adresou. Zobraziť sa môže aj ako odomknutá zámka pri názve domény. Tieto stránky nemajú štandardné platobné brány.

Dôležité je kontaktovať banku

Akonáhle klient zistí neštandardnú operáciu na jeho účte, mal by hneď kontaktovať klientske centrum banky, kartu zablokovať a následne zadať reklamáciu. „V prípade podozrenia na zneužitie platobnej karty na internete všetky reklamácie banky prešetrujú a posudzujú individuálne, nakoľko musia zohľadňovať aj pravidlá kartových spoločností. Záleží to aj od toho, o aký typ zneužitia ide, v niektorých prípadoch môže mať klienti svoje peniaze naspäť už o niekoľko dní, pri tých komplikovanejších to môže byť však dlhšie,“ doplnila Buchláková.

Ľudia by sa nemali obávať zneužitia karty počas bezkontaktnej platby. Bezkontaktné platobné karty v porovnaní s klasickými kartami neznamenajú pre klientov podľa Buchlákovej vyššie riziko. Práve naopak, keďže klient kartu pri platení nedáva z rúk, je v podstate nemožné, aby ju niekto počas platenia oskenoval. Navyše, pokiaľ by sa preukázalo, že karta bola zneužitá na bezkontaktnú platbu, banka klientovi vráti peniaze.

Je dobré si nastaviť aj nižší denný limit platieb kartou, napríklad 100 eur. Maximálna výška jednej bezkontaktnej platby by mala byť napríklad 20 eur. Chrániť svoju kartu a údaje je možné aj cez platobné metódy Google pay či Apple pay. Tie generujú pri každej platbe unikátne ID číslo, a tak sa údaje o vašej karte mimo váš telefón ani nedostanú.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Lenka Buchláková
Firmy a inštitúcie Slovenská sporiteľňa