Sociálna poisťovňa reaguje na vysoký záujem o predčasné penzie, prijala viaceré opatrenia na ich vybavenie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Sociálna poisťovňa
Budova Sociálnej poisťovne. Foto: Ilustračné, SITA
Tento článok pre vás načítala AI.

Sociálna poisťovňa zaznamenala počas uplynulých týždňov zvýšený nárast žiadostí o predčasný starobný dôchodok.

Ide najmä o legislatívnu novinku – predčasný starobný dôchodok po štyridsiatich odpracovaných rokoch. V tejto súvislosti prijala viacero organizačno-technických opatrení na včasné vybavenie klientov. Uviedol to hovorca Sociálnej poisťovne Martin Kontúr.

Poisťovňa podľa jej hovorcu posilňuje personálne kapacity a internú organizáciu práce. Od 6. novembra tohto roka predlžuje úradné hodiny svojich pobočiek a vysunutých pracovísk.

Viacero spôsobov rezervácie termínu

Žiadosť o predčasný starobný dôchodok umožní podať v ktorejkoľvek pobočke na Slovensku, namiesto doterajšej príslušnej podľa miesta trvalého alebo prechodného pobytu.

Poistencom pripomína, že okrem online rezervačného systému môžu využiť na rezerváciu termínu telefonickú objednávku a tiež osobnú návštevu priamo na pracoviskách Sociálnej poisťovne.

Zároveň klientom odporúča využívať Elektronický účet poistenca (EUP), v ktorom nájdu informácie o počte evidovaných odpracovaných rokov potrebných na priznanie predčasného starobného dôchodku.

Budúci poberateľ v EUP rovnako získa praktický prehľad dokladov potrebných pre spísanie žiadosti. Následný proces posudzovania tak bude rýchlejší a efektívnejší.

Situácia v pobočkách je rôzna

Medziročný nárast žiadostí o predčasný starobný dôchodok je na úrovni takmer 56 %. Kým do konca septembra minulého roka Sociálna poisťovňa evidovala 9 861 žiadostí o predčasný starobný dôchodok, v septembri tohto roka ich bolo 15 359.

Medzimesačne stav žiadostí vzrástol o takmer 120 %. „Stav podávania žiadostí o dôchodok pozorne sledujeme, pravidelne vyhodnocujeme a prijímame priebežné opatrenia,“ ubezpečuje generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne Michal Ilko.

V jednotlivých pobočkách v rôznych regiónoch Slovenska je situácia rôzna a aktuálne sa priebežne mení.

Najmä vo väčších mestách ako je napríklad Bratislava, Košice, Trnava či Žilina, ktoré spádovo obsluhujú väčší počet poistencov, Sociálna poisťovňa zaznamenala zvýšený záujem o rezervovanie si termínov online prostredníctvom rezervačného systému na svojej webovej stránke.

Myslia na všetkých klientov

V menších mestách a pobočkách sú zase online rezervačné termíny stále voľné a poistenci uprednostňujú telefonickú objednávku či osobnú návštevu pobočky.

„Myslíme aj na klientov, ktorí nemajú prístup k internetu alebo potrebné zručnosti – stále sa môžu objednať aj telefonicky či prísť osobne, kolegovia v tomto prípade disponujú ďalšími voľnými kapacitami určenými pre rezerváciu termínu. Rezervačný systém totiž nepredstavuje celú kapacitu pobočiek na spísanie žiadosti. Zároveň zavádzame do praxe ďalšie opatrenia, ktorých kombinácia prispeje k zrýchleniu vybavenia priamo v pobočke a zvýšeniu kapacity našich pracovísk,“ dodáva generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne.

Dôležité je, aby mali klienti pre plynulé vybavenie žiadosti v poriadku doklady preukazujúce ich dôchodkové obdobia.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Martin KontúrMichal Ilko
Firmy a inštitúcie Sociálna poisťovňa