Pandémia rozprúdila záujem o bezhotovostné platby, doba “cashu“ sa však podľa odborníčky tak skoro neskončí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Platba kartou
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Viac ako dva roky s pandémiou ukázali, ako sa vedia zmeniť platobné zvyky Slovákov, keď sa trend odklonu od hotovosti zrýchlil.

Bezhotovostné platby sú medzi Slovákmi podľa generálneho riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku Michala Čarného veľmi obľúbené.

Stále však narážame na problém nemožnosti zaplatiť kartou u obchodníka, ktorému chýba platobný terminál.

Vyššie tržby

„Nejedného zákazníka môže dokonca nemožnosť platiť kartou úplne odradiť od útraty alebo sú limitovaní nižšou sumou, ktorú majú pri sebe v hotovosti. Obchodník sa tak môže sám pripraviť o vyššie tržby. Vieme totiž, že keď obchodník začne prijímať bezhotovostné platby, jeho tržby sa zdvihnú o 12 až 18 %,“ povedal pre agentúru SITA Čarný.

„Pandémia nám potvrdila, že Slováci sa už dávno naučili platiť kartou, problém je, že nie všade sa tak dá,“ skonštatovala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Marta Cesnaková.

Potvrdzujú to podľa nej aj čísla. „Dosahujeme len polovicu európskeho priemeru terminálov na tisíc obyvateľov,“ uviedla Cesnaková.

Žiadúca platba v hotovosti

Aj napriek tomu, že dlhodobo v Mastercarde vedú diskusiu o tom, či je možné legislatívne zabezpečiť, aby si obchodníci sami mohli zvoliť, či budú prijímať len bezhotovostné platby, Čarný si nemyslí, že by nastalo úplné presúvanie hotovostných platieb smerom k bezhotovostným modelom.

„Napríklad aj v takej pokročilej spoločnosti ako je Švédsko vidíme, že určité percento hotovosti môže byť žiadúce,“ skonštatoval Čarný.

Hovorkyňa Tatra banky Simona Miklošovičová taktiež neočakáva, že by sa mala v dohľadnej dobe rušiť hotovosť. „Pravdou však skutočne je, že platby peniazmi vo fyzickej podobe dlhodobo ustupujú a čoraz viac priestoru má ich digitálna podoba. Ide o celkovú zmenu návykov aj pod vplyvom technologického pokroku, čo robí bezhotovostné platby rýchlejšími a pohodlnejšími,“ povedala pre agentúru SITA Miklošovičová.

Nedostatočná sieť POS terminálov

Slovenská sporiteľňa tiež v najbližších rokoch neočakáva vznik bezhotovostnej spoločnosti. Čiastočne je to spôsobené podľa Cesnakovej aj tým, že ešte nie je vytvorená dostatočná sieť POS terminálov, najmä mimo miest.

Navyše, svoju úlohu prevažne u staršej generácie zohrávajú aj návyky a v neposlednom rade tu máme stále dosť ľudí, ktorí majú príjmy v hotovosti.

„Aj keď na Slovensku bezhotovostné transakcie naberajú stále na popularite, nepredpokladáme, že by v dohľadnej dobe hotovosť úplne vymizla,“ doplnila PR manažérka 365.bank Linda Valko Gáliková.

V budúcnosti budeme podľa Čarného svedkami ďalšej digitalizácie v oblasti platieb a s ňou spojenou tokenizáciou platobných kariet do ďalších typov nositeľných zariadení. Verí, že počas niekoľkých rokov sa otvoria dvere ďalším možnostiam aj v kamenných obchodoch.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Marta CesnakováMichal ČarnýSimona Miklošovičová
Firmy a inštitúcie 365 bankSlovenská sporiteľňaTatra banka