Druhý pilier funguje na Slovensku dodnes, avšak v Čechách neuspel. Prečo je tomu tak?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
fondy, graf
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

V roku 2015 bolo na Slovensku do druhého dôchodkového piliera zapojených 50 percent všetkých poistencov, v Českej republike však boli len dve percentá. V Čechách bol druhý kapitalizačný pilier funkčný v rokoch 2013 až 2015.

Projekt však neuspel najmä pre povinnosť poistencov prispievať na svoje sporenie z vlastných zdrojov až do konca aktívneho života dodatočné dve percentá z vymeriavacieho základu. V tlačovej správe to uviedol Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR.

Výrazne vyššie mzdové náklady

Kontrola zameraná na správu sociálneho poistenia v Českej a Slovenskej republike poukázala na to, že podiel príspevkov na sociálne zabezpečenie na Slovensku aj v Českej republike patrí v rámci Európy k najvyšším. Naopak, výdavky na sociálne zabezpečenie sú v oboch štátoch pod priemerom EÚ. Na mzdové výdavky pri správe poistného vynaložila česká strana v priemere o štvrtinu menej ako slovenská.

„Mzdové náklady sú u nás stále výrazne vyššie. Na mzdové výdavky pri prepočte na 1 000 eur výberu poistného vynaložila česká strana v kontrolovaných rokoch v priemere o 27 % menej ako tá slovenská, čo je však dané aj menším rozsahom spravovaných poistení,“ uviedol predseda NKÚ Karol Mitrík.

Odlišné je aj riadenie a prevádzka organizácií spravujúcich poistné. Výdavky českej inštitúcie sú súčasťou štátneho rozpočtu, tá slovenská hospodári s rozpočtom 2,4 % z vybraného poistného a jej rozpočet schvaľuje parlament.

Elektronizácia správy poistenia

Systém vnútornej kontroly v Sociálnej poisťovni bol podľa NKÚ účinnejší. Napríklad objem nedoplatkov zistených kontrolami bol na Slovensku o 60 percent vyšší ako u našich susedov. Ako príklad dobrej praxe by podľa NKÚ mohla poslúžiť oblasť elektronizácie správy poistenia, ktoré je na Slovensku na vyššej úrovni.

V Českej republike bola elektronická komunikácia klientov s Českou správou sociálneho zabezpečenia založená na princípe dobrovoľnosti a spôsob vedenia spisovej dokumentácie bol nastavený v papierovej podobe, čo zvyšovalo administratívnu náročnosť.

Na Slovensku sú elektronizované všetky procesy v oblasti správy poistného, toku dokumentov a správy spisovej dokumentácie. Zamestnávatelia museli v kontrolovanom období komunikovať so Sociálnou poisťovňou výlučne elektronicky.

„Cenou za túto užívateľsky prívetivejšiu formu komunikácie a pre zamestnávateľov jednoduchšie dosiahnuteľnú spätnú väzbu k predloženým výkazom boli vyššie náklady na informačné systémy,“ dodáva NKÚ.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Karol Mitrík
Firmy a inštitúcie NKÚ Najvyšší kontrolný úradSociálna poisťovňa