Vedci objavili v Kanade najstaršiu skamenelinu borovice

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Borovice v zajatí plameňov
Americký štát Idaho bojuje so silným požiarom, ktorý zúrivo ničí hektáre lesa. Foto: SITA/AP

Bratislava13. marca (WebNoviny.sk) – Tím britských vedcov na čele s Howardom Falcon-Langom z Londýnskej univerzity objavil a popísal najstaršiu známu fosíliu borovice, ktorej vek určili na 140 miliónov rokov. Pozostatky borovice objavili vo forme dreveného uhlia v kameňolome v kanadskej provincii Nové Škótsko a dali jej vedecké meno Pinus mundayi.

Pinus mundayi rástla v období, keď atmosféra obsahovala oveľa viac kyslíka než v súčasnosti, čo malo za následok časté a veľké požiare. Práve tie mali podľa vedcov vplyv na evolúciu borovíc, ktoré dnes patria medzi druhy najlepšie prispôsobené vplyvu ohňa.

„Tieto fosílie naznačujú, že v raných borovicových lesoch sa často vyskytovali požiare, čo pravdepodobne ovplyvnilo evolúciu týchto dôležitých stromov. Zachovali sa vo forme dreveného uhlia, čo naznačuje, že borovice čelili požiarom už od počiatku svojej existencie. Tieto fosílie majú len niekoľko milimetrov, ale pravdepodobne pochádzajú zo stromov podobajúcich sa na borovicu lesnú,“ uviedol Falcon-Lang, ktorý spolu s kolegyňami Violou Mages a Margaret Collinson zverejnil popis nového druhu v časopise Geology. Falcon-Lang sa plánuje toto leto vrátiť do spomínaného kameňolomu, kde by chcel nájsť fosílie iných rastlín, ktoré rástli v rovnakom období ako Pinus mundayi.

Informácie pochádzajú z webstránky www.bbc.com.

Ďalšie k téme