Šancu dokončiť sporný úsek D1 s tunelom Višňové má konzorcium skupiny Skanska

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Tunel Višňové
Tunel Višňové. Foto: Wikipédia

Kto z troch veľkých konkurenčných stavebných konzorcií získa právo na dokončenie sporného úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové, rozhodne odborná komisia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Najbližšie k tomu má zatiaľ skupina Skanska.

Podľa neoficiálnych informácií predložila najnižšiu cenu v rámci predpokladanej hodnoty zákazky. Navyše, 13,5-kilometrový úsek diaľnice, z toho tunel Višňové 7,5 kilometra, chce dostavať najrýchlejšie.

Matej: Skanska má šancu uspieť

Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej hovorí, že združenie Skanska má reálnu šancu uspieť.

„Bude však dôležité, ako komisia posúdi kombináciu najnižšej ceny a najkratšieho termínu dostavby, čo sa samo o sebe vylučuje. Totiž platí, že ak chcete čas výstavby, v tomto prípade dostavby, skracovať, tak sa náklady zvyšujú,“ uviedol expert pre portál NašaDoprava.sk.

Myslí si, že cena ponúknutá všetkými tromi uchádzačmi nebude konečná.

Slovensko-česko-poľská skupina na čele so spoločnosťou Skanska SK v tendri, trvajúcom od januára tohto roka, predpokladá dokončiť diaľničný úsek pri Žiline za 255 miliónov eur bez DPH. NDS určila predpokladanú hodnotu stavebných prác plánovaných na tri roky takmer 261 miliónov eur bez DPH.

Ponuky troch konkurentov

Ďalší dvaja uchádzači navrhli značne vyššiu cenu – domáce združenie vedené spoločnosťou Strabag chce diaľnicu dobudovať za 294 miliónov eur a slovensko-česká skupina Metrostav za 320 miliónov eur bez DPH.

Všetky tri konzorciá sú podľa generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného (VÚD) Ľubomíra Palčáka renomované, poznajú slovenský trh a majú skúsenosti s takými stavbami.

„Ani pre tieto konzorciá nebolo jednoduché dať ponuky na tak komplikovanú stavbu a ešte rozostavanú. Tak verím, že všetko dôsledne zvážili a ich ponuky sú relevantné,“ povedal s tým, že bude teraz na výberovej komisii, aby to dôsledne prekontrolovala.

Rozhodnúť musí odborná komisia

Cena má pri vyhodnotení ponúk v súťaži najvyššiu váhu, a to 45 percent. Na lehotu výstavby pripadá 35 percent, na environmentálne kritérium (množstvo akumulovanej vody v krajine) 15 percent a na prípravu projektovej dokumentácie 5 percent.

Ponuky bude podľa diaľničiarov vyhodnocovať 11-členná odborná komisia. Neuviedli však, ako dlho by to mohlo trvať. Nevyjadrili sa ani k doplňujúcim otázkam k otváraniu ponúk.

Šéf VÚD predpokladá, že komisia zvládne vyhodnotiť ponuky v krátkom čase a do konca januára určí víťaza. „Komisia bude potrebovať určitý čas, aby sa zoznámila s jednotlivými ponukami a preverila, či sú v súlade s tendrovými podmienkami,“ poznamenal Palčák.

Dôležité neopakovať chyby

Dôležité podľa neho je, aby sa neopakovali chyby z minulosti pri tejto stavbe, aby bolo preverené, že ponuky obsahujú všetky požiadavky v súťažných podkladoch.

Podľa riaditeľa IDH pri hodnotení ponúk bude záležať, do akej miery sú všetci členovia schopní takýto zložitý tender posúdiť odborne alebo len pôjdu jednoducho podľa ceny. „Osobne si myslím, že ak by komisia mala reálne a odborne posudzovať ponuky, tak by to trvalo minimálne jeden až dva mesiace,“ povedal.

NDS pôvodne plánovala ukončiť tender a uzavrieť zmluvu s vybraným zhotoviteľom do konca tohto roka, čo už nie je reálne. Jej ambíciou je, aby bol úsek s tunelom Višňové dokončený a odovzdaný do prevádzky najneskôr do konca roka 2023.

Tender môžu predlžiť námietky

Na dokončenie tendra a výber zhotoviteľa môže mať vplyv aj to, či niekto z uchádzačov podá námietky. Matej predpokladá, že sa odvolajú, a to z viacerých dôvodov.

Jedným z nich môže byť ten, že do súťažného dialógu a vypracovania konečnej ponuky investovali nemalé peniaze. Odhaduje, že náklady presiahli jeden milión eur.

„Na budúci rok sa očakáva prepad stavebnej produkcie a nedostatok hlavne veľkých stavebných zákaziek,“ spomenul Matej ďalší možný dôvod.

Naviac, podľa neho sa podmienky počas súťažného dialógu neustále menili a NDS dopĺňala podklady. „Zároveň je stále nejasná konečná cena za práce, ktoré NDS po odchode Talianov (spoločnosť Salini Impregilo) zo stavby nezrealizovala (sanačné práce, odvodnenie tunela, zakonzervovanie stavebných objektov…). Na stavbe sú veľké riziká,“ upozorňuje Matej.

Príliš nízka cena

Ako dodal, ak Skanska má vo svojej cene zahrnuté všetky riziká, tak jej cena je podľa neho príliš nízka, čo určite ďalší uchádzači budú namietať.

Riaditeľ VÚD tvrdí, že nikto nemôže zobrať konzorciám právo dať námietky, ak to budú považovať za potrebné. Verí však, že to bude iba v naozaj opodstatnenom prípade a nie ako prípadná „obštrukcia“.

Pripomenul pritom príklady z minulosti, keď sa tendre pre námietky časovo predlžovali. „Doterajší postup pri príprave tohto tendra by mohol byť zárukou, že tomu tak nebude a dúfam, že sa nemýlim. Ide o významnú dopravnú stavbu, na ktorú Slovensko už čaká dlhé roky,“ dodal Palčák.

Z uchádzačov sa vyjadril iba Strabag

Z troch oslovených konzorcií sa k téme pre portál NašaDoprava.sk vyjadrila iba spoločnosť Strabag. Informovala, že cena ich združenia je výsledkom návrhov technických riešení, ktoré vznikali v priebehu súťažného dialógu s renomovaným projektantom.

„Po definovaní rozsahu zjednotených technických návrhov spracovali tímy odborníkov všetkých štyroch členov nášho združenia nezávisle na sebe ocenenie, na ktorého základe sme dospeli k výslednej cene,“ uviedla hovorkyňa skupiny Strabag v Česku a na Slovensku Edita Novotná.

Dodala, že pri tvorbe cenovej ponuky sa nikdy neorientujú podľa predpokladanej hodnoty zákazky. Zdôraznila, že zvlášť v prípade tejto súťaže bola veľmi orientačná, pretože technické riešenia vznikali až počas súťažného dialógu.

Strabag: Najnižšia cena je riziková

Skupina na čele so Strabagom tvrdí, že určenú lehotu výstavby dodržala. V prípade jedného podkritéria, ktorým je sprejazdnenie stavebnej časti tunela, však navrhla lehotu 590 dní, keďže z technologického hľadiska označila uvedenú lehotu 500 dní za nereálnu.

Skupina so Strabagom na základe svojho odborného posúdenia a vnímania záverov súťažného dialógu považuje najnižšiu ponuku v tendri z hľadiska investora (NDS) za rizikovú.

„I vzhľadom na doterajšiu históriu realizácie tohto projektu však veríme, že investor bude pri vyhodnotení ponúk riziká mimoriadne nízkej ponuky (v zmysle zákona o verejnom obstarávaní) pozorne posudzovať,“ uzavrela Novotná.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ľubomír PalčákOndrej Matej
Firmy a inštitúcie IDH Inštitút pre dopravu a hospodárstvoNDS Národná diaľničná spoločnosťVýskumný ústav dopravný (VÚD)