Opravy či modernizácia vozňov sa pre zdražovanie a energetickú krízu predlžujú, klesá tak aj úroveň kvality cestovania na železnici

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac ako dvadsať rokov bez zásadných investícií do majetku, ale i do ľudského potenciálu, má podľa národného vlakového dopravcu svoje hranice a trpezlivosť dochádza všetkým.
Foto: ilustračné, slovakrail.sk

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK) aktuálne pociťuje priamo aj cez dodávateľov nárast cien vstupov, materiálov a dodávok v dôsledku inflácie a nestability v energetickom sektore.

Opravy vozňov trvajú dlhšie

Tento rok zaznamenala, podobne ako České dráhy, predĺženie trvania opráv v prípade spoločností Železničné opravovne a strojárne Zvolen, a.s., (ŽOS Zvolen) a ŽOS Vrútky, a. s., oproti roku 2021 o 20 % až 80 %, a to pri všetkých druhoch periodických opráv rušňov.

„Výnimkou sú osobné vozne, pri ktorých je v tomto roku priemerná dĺžka trvania periodickej opravy na úrovni toho minulého,“ uviedol pre agentúru SITA riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

„Taktiež sme zaznamenali mierne predĺženie trvania realizácie opravy vozidla radu 381 dodávateľom Škoda PARS, a.s., avšak uvedené je spôsobené aj špecifickými požiadavkami ZSSK ako zákazníka,“ priblížil.

Poruchovosť prestarnutých vozňov

Národný vlakový osobný dopravca eviduje aj skrátenie lehoty trvania periodických opráv osobných vozňov v porovnaní s minulým rokom pri dodávateľovi ŽOS Trnava, a. s., zhruba o 17 %. Predlžovanie lehôt výkonov zaznamenal aj u subdodávateľov.

„Úroveň kvality poskytovanej údržby dodávateľmi je priamo úmerná ich technológiám a inováciám. ZSSK má stanovené požiadavky, ktoré musia jednotliví dodávatelia spĺňať. Poruchovosť vozidiel je značne ovplyvnená ich vekom a v tejto oblasti sa ZSSK snaží modernizáciou vozového parku spoľahlivosť zvýšiť,“ vysvetlil Kováč.

Dopravca pokutuje dodávateľov služieb

ZSSK tvrdí, že k zabezpečeniu opráv železničných koľajových vozidiel pristupuje štandardizovane a v zmysle interných procesov s dôrazom na kvalitu a bezpečnosť železničnej prevádzky.

K jednotlivým dodávateľom pristupuje rovnako a komunikuje s nimi intenzívne bez rozdielu, či ide o tuzemských, alebo zahraničných.

„Predlžovanie lehôt opráv má prirodzene negatívny dosah na plánovanie a realizáciu dopravných výkonov ZSSK. Dodávateľom sme pri riešení komplikovaných situácií a našich špecifických požiadavkách v oblasti opráv železničných koľajových vozidiel nápomocní,“ dodal Kováč.

Ak dodávatelia neplnia záväzky alebo majú neštandardný prístup, tak ZSSK uplatňuje zmluvné pokuty a sankcie zakotvené v jednotlivých zmluvách.

Klesá kvalita cestovania

České dráhy informovali, že vyzvali dodaváteľov a opravárov vlakov, aby plnili svoje závazky. Až ročné zdržanie v plnení dodávok, vysoká poruchovosť nových a modernizovaných vozidiel alebo meškanie opráv podľa dopravcu znižujú kvalitu cestovania na železnici.

České dráhy sa posťažovali aj na slovenské ŽOS-ky. Zhruba rok podľa nich mešká modernizácia motorových vozidiel Stadler v ŽOS Zvolen, navyše majú vysokú poruchovosť.

V ŽOS Vrútky sa významne predlžujú i plánované revízie osobných vozidiel pre vlaky EC/IC, trvajú dvakrát až trikrát dlhšie oproti plánu.

Miesto 45 dní sú na Slovensku niektoré vozidlá na revízii i viac než 110 dní. Nedostatky u výrobcov a opravárov spôsobujú veľké problémy zákazníkom a zamestnancom Českých dráh.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Tomáš Kováč
Firmy a inštitúcie České dráhyŽOS TrnavaŽOS VrútkyZSSK Železničná spoločnosť Slovensko