Na maďarskom a srbskom úseku Dunaja stojí niekoľko plavidiel SPaP

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Na maďarskom a srbskom úseku Dunaja stojí niekoľko plavidiel SPaP. Ilustračné foto: vvb.sk.

K obnoveniu plavby na Dunaji v Maďarsku a Srbsku podľa spoločnosti Slovenská plavba a prístavy chýba asi 40 centimetrov.

Na maďarskom a srbskom úseku Dunaja pre nízku hladinu rieky momentálne stojí niekoľko konvojov plavidiel spoločnosti Slovenská plavba a prístavy, a. s. (SPaP). Zástupca obchodného riaditeľa SPaP Stanislav Blaško vo štvrtok informoval agentúru SITA, že chýba asi 40 centimetrov (so stále padajúcou tendenciou) k tomu, aby bola plavba obnovená. Dôvodom nevyhovujúcich podmienok na plavbu je veľmi teplé počasie a málo zrážok, čo malo vplyv na pokles vodného stavu.

Plavba je zastavená na nemeckom toku Dunaja

„Rakúsky úsek Dunaja je momentálne splavný, ale na minimálny ponor. Naša spoločnosť ešte stále realizuje plavbu v určitom obmedzenom režime smerom do Rakúska pre oceliareň Voestalpine. Je však pravdepodobné, že aj plavba na tento smer bude z dôvodu stále klesajúceho vodostavu v krátkom čase pozastavená,“ uviedol Blaško.

Zlá situácia je podľa neho aj na nemeckom úseku Dunaja, kde komplikovaná situácia trvá už od 23. júna, s výnimkou piatich dní. „Plavba je momentálne zastavená. Preventívne sme stiahli z daného úseku Dunaja všetky naše konvoje, ešte kým to bolo možné,“ priblížil zástupca SPaP.

|||
Ilustračné foto: SPaP.

Nepriaznivý vplyv na riečnu dopravu 

Aktuálne plavebné podmienky majú veľmi negatívny vplyv na riečnu dopravu nielen na Slovensku, ale prakticky vo všetkých krajinách na dunajskej vodnej ceste. „Takýto charakter počasia je obvyklý pre letné obdobie, avšak dĺžka trvania predstavuje tento rok extrém. To sa prejavilo na nízkej hladine Dunaja prakticky od Nemecka po Srbsko,“ upozornil Blaško s poukázaním na vysoké teploty a nedostatok zrážok.

SPaP v súčasnosti prevádzkuje okolo 120 plavidiel rôzneho druhu (tlačné remorkéry, kryté a otvorené lode, tankové a ro-ro plavidlá, či lode pre konštrukčné práce na Dunaji, pontóny) a patrí k najväčším plavebným spoločnostiam v Európe. „Naše plavidlá plávajú hlavne medzi Bratislavou a rakúskymi a nemeckými prístavmi, ale taktiež vozíme tovar do a z Maďarska, Srbska, Bulharska a Rumunska,“ dodal Blaško.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať