Mýto by sa v dohľadnej dobe nemalo zvyšovať, eurosmernicu prevezmeme najskôr v roku 2025

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mýto, peniaze, diaľnica
Foto: koláž SITA, www.gettyimages.com
Tento článok pre vás načítala AI.

Cestní nákladní a osobní dopravcovia s motorovými vozidlami nad 3,5 tony by v tomto roku ešte nemali platiť vyššie mýto na spoplatnených diaľniciach a cestách. V budúcom roku sa vyšším poplatkom za ich využívanie už pravdepodobne nevyhnú.

Slovensko tiež musí prevziať novú európsku smernicu, tzv. Eurovignette, z februára 2022, ktorá je zameraná na výraznú reguláciu pravidiel spoplatňovania dopravnej infraštruktúry v Európskej únii.

Mýtne poplatky sa nebudú zvyšovať

„Zákon, ktorým sa bude transponovať predmetná smernica, musí byť schválený v riadnom legislatívnom procese. Jeho účinnosť možno predbežne predpokladať najskôr v roku 2025. Z uvedeného vyplýva, že súčasné nastavenie mýtnych sadzieb sa v roku 2024 meniť nebude,“ informovalo Ministerstvo dopravy SR Úniu autodopravcov Slovenska (UNAS).

O povinnosti prebrať eurosmernicu rozhodla vláda ešte v októbri 2022. Uvedená organizácia autodopracov na základe potvrdenia ministerstva dopravy oznámila, že mýtne poplatky v roku 2024 sa zvyšovať nebude.

Spoplatnenie podľa emisií

„Zmena nastane v roku 2025, keď do cenotvorby zasiahne Európska komisia. Budeme sa musieť pripraviť na podobné kalkulácie ako zaviedli Nemci a Rakúšania,“ podotkol na sociálnej sieti UNAS. Podľa autodopravcov sa budú snažiť rokovať s ministerstvom dopravy o tom, aby zvýšené náklady na mýto od roku 2025 zohľadnilo znížením cestnej dane alebo iných poplatkov.

Medzi významné zmeny, ktoré smernica prináša na úseku výberu mýta, podľa ministerstva dopravy patrí najmä spoplatnenie podľa emisií kysličníka uhličitého (CO2). Jednozložková sadzba mýta sa zmení na viaczložkové – bude zahŕňať nielen poplatok za využívanie infraštruktúry, ale aj za externé náklady v dôsledku emisií CO2, za znečistenie ovzdušia, ako aj obmedzenie od oslobodenia z povinnosti platiť mýto či možnosť dodatočného spoplatnenia za dopravné zápchy.

„Vzhľadom na možné dôsledky týchto zmien je potrebné nastaviť systém spoplatnenia v SR optimálne, pretože nesprávne nastavenie mýtnych sadzieb by znevýhodnilo našu krajinu v ekonomickom a dopravnom modeli ako tranzitnú trasu v rámci krajín stredoeurópskeho priestoru,“ upozornilo ministerstvo dopravy.

Najvýhodnejšie riešenia v okruhoch smernice

V rámci odborných diskusií zatiaľ uzatvorili viaceré okruhy prebratia smernice do slovenského právneho poriadku, pokiaľ ide o rozšírenie zložiek mýta a rozhodnutie, že SR nebude uplatňovať poplatok za kongescie.

Pre určenie kritérií nového systému výberu mýta na Slovensku je podľa rezortu dopravy ešte potrebné nájsť najvýhodnejšie riešenia v podstatných okruhoch smernice – celková výška sadzieb mýta po započítaní jednotlivých zložiek a kategórií vozidiel podliehajúcich spoplatneniu a uplatnenie výnimiek uvedených v smernici.

„S týmto cieľom boli v uplynulom období vypracované príslušné odborné analýzy slovenských akademických inštitúcií obsahujúce návrhy riešení optimálneho nastavenia mýtnych sadzieb. V súčasnosti prebieha dôkladná analýza týchto akademických štúdií,“ dodalo ministerstvo.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie EK Európska komisiaEU Európska úniaMinisterstvo dopravy SRUNAS Únia autodopravcov Slovenska