Modernizáciu trate pri Poprade brzdia chýbajúce komponenty aj vojna na Ukrajine

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlak, koľajnice
Foto: ilustračné, Thinkstock.

Modernizácia železničnej trate v úseku Poprad – Lučivná nejde podľa pôvodného harmonogramu. Problémom sú dodávky potrebných technológií, ktoré ovplyvňuje vojna na Ukrajine a chýbajúce komponenty pre kompletizáciu technologických zariadení, ako sú zabezpečovacie, oznamovacie či iné prenosové zariadenia. Informovala o tom agentúru SITA hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.

Pandémia koronavírusu

Železnice podľa jej slov aktuálne hodnotia dopady nedostatku jednotlivých komponentov z hľadiska reálneho času ich dodania, zabudovania a aktivovania.

Výstavbu zároveň ovplyvnila pandémia koronavírusu, ale aj akútny nedostatok stavebného materiálu a enormný nárast cien. V tejto súvislosti už vlani železnice informovali o tom, že termín ukončenia prác sa posúva o takmer rok, pričom pôvodne mali byť hotové v minulom roku v auguste. Niekoľkokrát bola navýšená aj cena diela, ktorá bola pôvodne vo výške 97 miliónov eur bez DPH.

Po piatom dodatku k zmluve so zhotoviteľom z 11. apríla tohto roka je na úrovni takmer 106 miliónov eur bez DPH.

S prácami začali v júli 2020

Čo sa týka samotných prác, na všetkých častiach sa podľa hovorkyne realizoval výrub drevín, preložky inžinierskych sietí, telekomunikačných vedení, plynovodov a vodovodov.

Vybudoval sa napríklad podchod na Teplickej ulici a podchod a nástupištia v železničnej stanici Svit, aj podjazd v železničnej stanici Svit, rovnako aj železničný zvršok a spodok, čí napríklad elektrická požiarna signalizácia a clony proti oslneniu na diaľnici D1.

„V súčasnosti pokračujú technické prehliadky a odovzdávacie a preberacie konania k predčasným užívaniam už vybudovaných jednotlivých stavebných objektov,“ uviedla hovorkyňa železníc. Okrem toho pokračujú aj ďalšie práce, ako je montáž prefabrikovaného mostu, oceľových mostov, či napríklad realizácia protihlukových stien.

S prácami na úseku pod Tatrami začali v júli 2020. Ide o prvú etapu plánovanej modernizácie úseku Liptovský Mikuláš – Poprad Tatry v rámci železničnej trate Žilina – Košice. Železnice SR získali na obnovu viac ako 77,6 milióna eur zo zdrojov Európskej únie.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ria Feik Achbergerová
Firmy a inštitúcie ŽSR Železnice Slovenskej republiky