Lietadlá by mali lepšie využívať vietor. Ušetria palivo a znížia emisie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Turkish Airlines, Boeing 737 MAX 8
Lepšie využitie prúdenia vetra by pomohlo lietadlám znížiť emisie a ušetriť palivo. Foto: ilustračné, SITA/AP

Klimatická kríza ohrozuje planétu a takmer celý svet stále hľadá nové cesty, ako ju zastaviť. Veľkým tŕňom v oku je letecká doprava, ktorá je v súčasnosti zodpovedná za 2,4 percenta všetkých uhlíkových emisií produkovaných ľuďmi. A toto číslo narastá.

Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo (ICAO) a krajiny po celom svete v reakcii zavádzajú nové opatrenia na zlepšenie efektívnosti využívania paliva a znižovanie emisií.

Väčšina týchto krokov však závisí od technologického pokroku, a preto sú nákladné a zavádzajú ich do praxe veľmi pomaly.

Väčšia flexibilita

Vedci z britskej University of Reading študovali, ako možno docieliť zníženie emisií z leteckej dopravy. Konkrétne sa pozreli na transatlantické lety.

Zistili, že komerčné lety medzi New Yorkom a Londýnom mohli počas uplynulej zimy spotrebovať o 16 percent menej paliva. Stačilo, ak by lepšie využili rýchlo pohybujúci sa vietor.

Nové satelity čoskoro dokážu lepšie sledovať transatlantické lety. Umožní to napríklad jednoduchšie zachovávanie bezpečnej vzdialenosti medzi strojmi.

Táto zmena by umožnila väčšiu flexibilitu letových dráh. Využili by pritom presnejšie sledovanie priaznivých zadných vetrov a vyvarovanie sa protivetrom.

Okamžité výhody

Letecký priemysel vďaka využívaniu novej technológie získa lacnejší a bezprostrednejší spôsob znižovania emisií. „Súčasné transatlantické lety spaľujú viac paliva a produkujú viac oxidu uhličitého, ako je potrebné,“ uviedla vedúca autorka štúdie Cathie Wells.

Objasnila, že aj v súčasnosti pri plánovaní letov berú do úvahy vietor. „Uprednostňuje sa však celkové zníženie nákladov, a nie minimalizácia spotreby paliva a znečistenia,“ dodala.

Spoluautor štúdie Paul Williams vysvetlil, že zavedenie nových technológií v leteckej doprave nebude jednoduché. Ako vysvetlil, prechod na oveľa efektívnejšie lietadlá, biopalivá alebo batérie výrazne zníži emisie, no bude to finančne nákladné a potrvá to desaťročia.

Vyhlásil, že oveľa lacnejšie sú jednoduché zmeny v letových trasách, ktoré môžu priniesť okamžité benefity. „A toto je dôležité, pretože na zníženie ďalšieho dopadu klimatickej zmeny sú potrebné nižšie emisie z lietania,“ uzavrel.

Tisícky letov ako dôkaz

Svoj výskum publikovali v žurnále Environmental Research Letters. Analyzovali v ňom 35-tisíc letov medzi New Yorkom a Londýnom v oboch smeroch, a to od 1. decembra 2019 do 29. februára 2020.

Tím porovnal palivo spotrebované počas týchto letov s najrýchlejšou možnou trasou v rovnakom čase s využitím východných veterných prúdov.

Zistili, že lepšie využívanie vetra by v priemere ušetrilo za jeden let palivo na 200 kilometrov. Počas zimného obdobia by sa tak znížili emisie oxidu uhličitého o 6,7 milióna kilogramu.

Za jeden let by pri ceste do New Yorku ušetrili v priemere 1,7 percenta paliva. V opačnom smere až 2,5 percenta.

Klíma nám to vráti

Odborníci upozorňujú aj na fakt, že klimatická zmena bude mať veľký vplyv na leteckú dopravu.

Predchádzajúce štúdie tímu v Readingu predpovedali, že ak nedôjde k zníženiu emisií, lietadlá budú zažívať dvoj až trojnásobne častejšie vážne turbulencie čistého vzduchu.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Cathie WellsPaul Williams
Firmy a inštitúcie Environmental Research LettersICAOUniversity of Reading