Dokončenie diaľnice D1 Hubová - Ivachnová sa posúva, diaľničiari kľúčový úsek sprevádzkujú najskôr v roku 2024

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
D1 hubova-ivachnova
Rozostavaný úsek D1 Hubová - Ivachnová. Foto: ndsas.sk.

Termín dokončenia výstavby liptovského úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku sa posúva na druhú polovicu roka 2024.

Na utorňajšom tlačovom brífingu po stretnutí s predstaviteľmi samospráv Ružomberka a okolitých obcí o tom informoval minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal. Doplnil tiež, že Národná diaľničná spoločnosť (NDS) bude rokovať so zhotoviteľom stavby o zastropovaní zmluvnej ceny.

Výstavba napreduje

Minister dopravy vyjadril spokojnosť s tým, že v prípade liptovskej časti diaľnice sa nezopakuje scenár spred niekoľkých rokoch s pozastavenými prácami na tuneli Višňové.

„Pred polrokom to nevyzeralo ružovo a zhotoviteľ stavby deklaroval, že za vtedy platných zmluvných podmienok nie je schopný dokončiť stavbu. Dnes máme dohodu a spôsob, ako nájsť riešenie. Pracujú tu tri stovky robotníkov v oboch tunelových rúrach, na mostných konštrukciách a na niektorých úsekoch stavby sa asfaltuje. Dôležité je, že na stavbe sa pracuje a nie je tu čierny scenár, ktorý by znamenal nielen pre tento región, ale pre celé Slovensko totálnu dopravnú katastrofu,“ uviedol Doležal.

Pôvodne mala byť stavba dokončená koncom budúceho roka, tento termín sa posúva minimálne o šesť mesiacov. „NDS ešte stále rokuje so zhotoviteľom o zastropovaní ceny stavby a o presnom termíne dokončenia. Zatiaľ hovoríme o druhej polovici roka 2024, ale v najbližších týždňoch a mesiacoch budeme vedieť oznámiť konkrétny termín dokončenia,“ doplnil Doležal.

Ministrove slová potvrdil aj generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko. „Všetko bude závisieť od úspešnosti našich rokovaní, ktoré začíname vo štvrtok,“ skonštatoval Jacko.

Vodiči ušetria čas

Diaľničný obchvat Ružomberka ušetrí motoristom aj viac ako 16 minút. Úsek D1 Hubová – Ivachnová bude mať celkovú dĺžku takmer 15 kilometrov. Začína mimoúrovňovou križovatkou Hubová, prostredníctvom ktorej bude napojený na cestu I/18.

Trasa križuje rieku Váh, vedie severným svahom údolia Váhu a obcou Hrboltová, za ktorou vchádza trasa diaľnice do tunela Čebrať s dĺžkou 3,63 kilometra a pred mimoúrovňovou križovatkou Likavka vychádza z tunela.

Odtiaľ pokračuje pod hradom Likavka, severným obchvatom obcí Martinček a Lisková a opätovne križuje rieku Váh. Po približne pätnástich kilometroch sa nový úsek D1 na svojom konci pri Ivachnovej plynule napojí na diaľnicu smerujúcu do Košíc.

Zhotoviteľom stavby je od roku 2013 združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s., a Váhostav – SK, a. s., ktoré mali úsek diaľnice vybudovať pôvodne za 227 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty do roku 2017. Pre zosuv pri západnom portáli tunela Čebrať museli stavbu preprojektovať, zmeniť trasu a predĺžiť tunel. To malo vplyv na predĺženie lehoty výstavby aj na zvýšenie zmluvnej ceny, medzitým sa výrazne zvýšili ceny stavebných materiálov a prác. Zmluvná cena po uzavretí dodatkov k zmluve vzrástla priebežne takmer na 290 mil. eur a následne zatiaľ na 307 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Doležal
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)