Čo bude s priamym spojením Nitry a Bratislavy? Nová trať nie je najlepšie riešenie, ale analytici majú iný nápad

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac ako dvadsať rokov bez zásadných investícií do majetku, ale i do ľudského potenciálu, má podľa národného vlakového dopravcu svoje hranice a trpezlivosť dochádza všetkým.
Foto: ilustračné, slovakrail.sk

Plánovaná výstavba novej železničnej trate Nitra – Trnovec nad Váhom nie je najlepším riešením pre zabezpečenie priameho vlakového spojenia Bratislavy a Nitry.

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) to zdôvodňuje tým, že projekt nie je návratný, štúdia počíta s nereálnymi termínmi výstavby a obsahuje chybné výpočty prevádzkových nákladov.

Vlaky cez Leopoldov sú lepším riešením

Analytici odporúčajú Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) zaviesť priame vlaky z Nitry do Bratislavy cez Leopoldov, čo sa podľa nich dá urobiť okamžite a prakticky zadarmo.

„Už len takáto jednoduchá zmena by dokázala skrátiť cestu vlakom zo súčasných 98 až 112 minút na 62 až 73 minút,“ uviedol v piatok na sociálnej sieti ÚHP.

Modernizácia existujúcej trate

Ešte rýchlejšie spojenie Nitry a Bratislavy sa podľa analytikov dá dosiahnuť modernizáciou existujúcej trate na úseku Nitra – Leopoldov, keďže časť trasy medzi Leopoldovom a Bratislavou už je modernizovaná.

„Pre modernizáciu trate Nitra – Leopoldov odporúčame vypracovať štúdiu uskutočniteľnosti. Oproti navrhovanej novej trati by cesta medzi Nitrou a Bratislavou trvala iba o približne päť minút dlhšie,“ priblížil ÚHP.

Investičné náklady by boli približne polovičné pri úspore takmer 200 miliónov eur a modernizácia by sa mohla začať skôr ako plánovaná výstavba novej trate.

Výstavba nových tratí nie je prioritou

ŽSR pripravili štúdiu uskutočniteľnosti na zlepšenie železničného spojenia Nitry s Bratislavou výstavbou novej trate Nitra – Trnovec nad Váhom.

Štúdia odporúča alternatívu jednokoľajnej trate s odbočením v Ivanke pri Nitre za 388 miliónov eur. Aktuálna štúdia nadväzuje na pôvodnú z roku 2014, ktorá všetky posudzované varianty vyhodnotila ako nenávratné. „Navrhovaný úsek nie je zaradený v investičnom pláne do roku 2030 a podľa dokumentov Ministerstva dopravy a výstavby SR výstavba nových tratí nepatrí medzi priority železničných projektov,“ upozornil ÚHP.

Spojiť Nitru s Bratislavou priamym vlakovým spojením považuje za relevantný cieľ tohto projektu. Po železnici sa v súčasnosti dá dostať z Nitry do Bratislavy iba s prestupom v Leopoldove, Trnave alebo v Šuranoch.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SRÚtvar hodnoty za peniaze (ÚHP)ŽSR Železnice Slovenskej republiky