Brusel podľa Radičovej nezastavil presun peňazí na diaľnice

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

BRATISLAVA 2. marca (WEBNOVINY) – Premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS) považuje za prijateľný a racionálny postup, aký zvolila Európska komisia v otázke presunu eurofondov na výstavbu diaľnic.

Ako povedala na tlačovej besede po stredajšom rokovaní vlády, nemá informáciu, že by Brusel zastavil presuny prostriedkov z niektorých operačných programov do operačného programu Doprava na výstavbu diaľnic.

Ja túto informáciu z Bruselu nemám,“ vyhlásila. Podľa nej je aktuálna dohoda taká, že Slovensko vyčerpá v rámci programu Doprava existujúcich 700 mil. eur a potom budú rokovania pokračovať ďalej. Predsedníčka vlády potvrdila, že Európska komisia kritizovala najmä cenu výstavby našich diaľnic. Nešlo podľa nej už o definitívne rozhodnutia, ale o zámer vlády podporiť výstavbu infraštruktúry, ktorú považuje za prioritu.

Rozdelenie prostriedkov je vec vzájomnej dohody a tá bola dosiahnutá pred rokom 2007. Zároveň sme pred koncovkou tohto obdobia v piatom roku tohto obdobia a niektoré operačné programy majú veľmi nízke čerpanie. To, že v doprave je potreba navyše, je spôsobené aj tým, že minulá vláda vsadila všetko na jednu kartu a najdôležitejšie diaľničné úseky namiesto realizácie cez transparentné eurofondy zabalila do dvoch, vtedy najväčších na kontinente, PPP balíkov,“ povedala Radičová.

Figeľ: Peniaze zatiaľ nepresunieme

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH), ktorý o presune peňazí z eurofondov rokoval v utorok v Bruseli, po zasadnutí vlády povedal, že prostriedky z jednotlivých operačných programov na diaľnice sa zatiaľ presúvať nebudú. „Sú aj ďalšie inštitúcie, ktoré sú ochotné spolupracovať so Slovenskom na tejto výstavbe a som presvedčený, že budeme môcť stavať podstatne viac než v minulom období. Podmienky, za akých je možné realokovať vnútorne medzi železnicami a cestami, sa spájajú s tým, že ak predložíme projekty, ktoré využijú už teraz existujúce zdroje, tak je možné pristúpiť k diskusii a dohode o ďalších presunoch financií,“ pokračoval Figeľ.

Realokáciu peňazí medzi programami podľa neho Európska komisia hodnotí zdržanlivo preto, lebo považuje ciele ako sú internetizácia alebo vzdelanie a zamestnanosť za dôležité. „My ich na druhej strane spájame práve s výstavbou infraštruktúry, ktorá dáva prácu a hospodársky rast.
Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič Foto: SITA/Tomáš Benedikovič.

Tie pohľady sú na ten istý cieľ, ale inými cestami a ak sa nebudú dať získať prostriedky práve presunmi medzi jednotlivými programami, tak budeme hľadať iné zdroje tak, aby Slovensko mohlo zintenzívniť ďalšiu výstavbu (diaľnic),“

dodal minister dopravy.

Európska komisia podľa Figeľa teraz presadzuje, aby sme najprv vyčerpali prostriedky, ktoré máme k dispozícii a využili zdroje medzi prioritami v rámci programu Doprava. Nevylučuje pritom, že niektoré otázky o presune zdrojov sa potom budú dať otvoriť ešte raz.

Ak by Slovensko malo prísť o niektoré prostriedky v operačných programoch, to by bola dvojnásobná škoda. Projekty, ktoré sú rozpracované, už v tomto roku, dokážu absorbovať, respektíve kontrahovať, všetky financie, ktoré v operačnom programe existujú,“ povedal minister dopravy.

Problém s nultým obchvatom

V jarných mesiacoch bude podľa Figeľa predložený dostatok projektov, ktoré potvrdia schopnosť vyčerpať to, čo máme alokované alebo zostáva ešte v operačnom programe. „Iné plány skôr súvisia s tým, kde hľadať ešte ďalšie zdroje. Európska investičná banka je jedna z inštitúcií, ktorá môže byť významným partnerom pri budovaní železníc a ciest na Slovensku,“ dodal Figeľ.

Minister dopravy uvažuje v spojitosti s výstavbou nultého obchvatu Bratislavy na diaľnicu D4 okolo Bratislavy s využitím PPP projektu. „Bratislavský región má veľmi obmedzené možnosti vo vzťahu k eurofondom, aj preto, že intenzita dopravy vnútroštátnej aj medzinárodnej je tu vysoká a preto uvažovať nad verejno-súkromným partnerstvom v tomto regióne má veľmi silnú logiku,“ povedal minister dopravy.

Fico: Máme veľmi jasné argumenty, v čom vláda klamala

Vláda Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) nedokáže podľa predsedu Smeru-SD Roberta Fica získať finančné prostriedky na výstavbu diaľnic ani z eurofondov, z ktorých ju chcela najmä financovať po zastavení dvoch PPP projektov. Líder najväčšej opozičnej strany na tlačovej besede v stredu zároveň kritizoval kabinet, že o presune prostriedkov z viacerých operačných programov na diaľnice rozhodol bez konzultácií s Európskou komisiou a minister dopravy Ján Figeľ (KDH) začal o tom rokovať v Bruseli až následne.

„Včerajšie rokovanie ministra dopravy a predstaviteľov Európskej komisie vo veci presunu peňazí z jednotlivých operačných programov do Operačného programu Doprava na výstavbu diaľnic potvrdzuje, že máme absolútne nepripravenú a nespôsobilú vládu. Máme veľmi jasné argumenty, v čom vláda klamala a v čom postupovala nespôsobilo a neprofesionálne. Opäť sa potvrdilo, že išlo len a len o politické rozhodnutie s cieľom udrieť do vlády, ktorá tu bola v rokoch 2006 až 2010,“ kritizoval ďalej Fico súčasnú vládu. Predseda Smeru povedal, že terajšia vláda zrušila dva dobre pripravené PPP projekty na výstavbu úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Prešovom a úplne zastavila výstavbu diaľnic. Zastavenie PPP projektov kabinet totiž zdôvodňoval aj tým, že výstavbu diaľnic bude namiesto drahých súkromných zdrojov financovať najmä z výhodnejších európskych prostriedkov a štátneho rozpočtu.

Brusel bol nekompromisný

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ rokoval v utorok v Bruseli o presune peňazí z piatich operačných programov do programu Doprava na výstavbu diaľnic. Po rokovaní s generálnou tajomníčkou Catherine Dayovou uviedol, že Európska komisia je zdržanlivá k otázke realokácie presunov medzi jednotlivými operačnými programami, respektíve cieľmi. „Je otvorenejšia pre diskusiu o presune v rámci Operačného programu doprava, kde Slovensko chce silnejšie financovať výstavbu diaľničnej siete. Prezentoval som fakt, že stav nezamestnanosti na východe Slovenska súvisí aj s nedostatočným rozvojom dopravnej infraštruktúry a dostupnosti. Európska komisia očakáva potvrdenie absorpčnej schopnosti v rámci dopravy s tým, že prostriedky, ktoré máme, dokážeme využiť,“ vyhlásil Figeľ. Keď sa táto schopnosť preukáže, otvorí to tému presunov.

Fico: Odišiel z dlhým nosom

„Európska komisia, ako pripustil sám minister Figeľ je zdržanlivá, čo v diplomatickom jazyku znamená, že poslali ministra dopravy domov s dlhým nosom. Nečudujem sa. Ide o peniaze daňových poplatníkov Európskej únie a Európska komisia má záujem, aby boli použité na ten účel určený v operačných programoch.
Dialnica
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

Vláda bez akýchkoľvek problémov prijme rozhodnutie a potom ide minister dopravy rokovať do Európskej komisie,“

dodal Fico.

Z toho podľa neho vyplýva, že vláda zastavila výstavbu diaľnic, zrušila dva PPP projekty, kde boli investori pripravení poskytnúť zľavy vzhľadom na nižšiu cenu peňazí na finančných trhoch.

Vláda podľa Fica klamala, keď tvrdila, že namiesto nich bude diaľnice financovať presunom peňazí z eurofondov. „Ukazuje sa, že Európska komisia má zásadný problém s použitím finančných prostriedkov na vedu a výskum na výstavbu diaľnic. Výsledkom je, že je to babracká vláda, ktorá nielenže nevie ako to má robiť, ale čo je najsmutnejšie, nie je schopná získať finančné prostriedky na výstavbu diaľnic,“ povedal Fico. Podľa neho nie je reálne splnenie cieľa vlády postaviť v tomto a budúcom roku po 5,2 kilometra diaľnic. „Nemajú žiadne peniaze. Jediné, čoho je schopná súčasná vláda, je masívne zdražovanie,“ dodal Fico.

Vláda schválila 2. februára na výstavbu diaľnic navyše 639 mil. eur. Z piatich operačných programov Informatizácia spoločnosti, Výskum a vývoj, Vzdelávanie, Zamestnanosť a sociálna inklúzia a Konkurencieschopnosť a hospodársky rast by malo prejsť do programu Doprava celkom 389 mil. eur. V rámci samotného programu Doprava má byť na diaľnice presunutých ďalších 250 mil. eur. Kabinet zároveň poveril Figeľa, aby rokoval s Európskou komisiou o presune peňazí. Minister dopravy pred mesiacom tvrdil, že Brusel by mal o tom rozhodnúť najneskôr do piatich mesiacov.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Iveta RadičováJán FigeľRobert Fico
Firmy a inštitúcie EK Európska komisia