Zvýšenie cien má zreálniť regulované tarify voči predpokladaným nákladom, vysvetľuje Slovenská pošta

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Slovenská pošta
Foto: ilustračné, SITA/Marko Erd

Slovenská pošta návrhom na zvýšenie cien sleduje zreálnenie tarify regulovaných služieb voči predpokladaným jednotkovým nákladom pri ich poskytovaní, vzhľadom na očakávaný vývoj podaja zásielok a služieb.

Ako štátna poštová spoločnosť v pondelok informovala, očakáva pokles počtu listových zásielok, dynamický nárast balíkových zásielok a pokles transakcií poštového platobného styku.

O výške úpravy poštových taríf nakoniec rozhodne Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Drahšia práca aj palivá

Slovenská pošta navrhla zvýšiť ceny pri poskytovaní univerzálnej služby – vo vnútroštátnom poštovom styku, vrátane poštového platobného styku o 24 % a v medzinárodnom poštovom styku o 13 %.

„Cieľom je upraviť tarify na úroveň porovnateľných komerčných služieb predovšetkým v poštovom platobnom styku a v doplnkových službách balíkového segmentu,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková.

Podľa nej aktivity spoločnosti ako jedného z najväčších zamestnávateľov na Slovensku budú v nasledujúcom období ovplyvňované razantným rastom mzdových nákladov pre zvýšenie minimálnej mzdy.

Prevádzkové náklady vzrastú v súvislosti s predpokladaným zvýšením cien komodít, vrátane elektrickej energie, palív, automobilov či papiera, v priamej nadväznosti na očakávaný rast balíkových a expresných služieb a s tým spojenej logistiky.

Zmenili sa trhové podmienky

Slovenská pošta predtým, než návrh na úpravu cien predložila regulačnému úradu aj s podrobnou analýzou a zdôvodnením tohto kroku, podľa hovorkyne veľmi starostlivo analyzovala všetky aspekty súvisiace s úpravou tarify.

„Rovnako dôsledne analyzujeme a hľadáme možnosti, ako čo najefektívnejšie poštu ekonomicky stabilizovať, čo je rozhodujúce pre ďalší technologický rozvoj pošty s dôrazom na digitalizáciu služieb a pohodlné riešenia pre klientov,“ poznamenala Dorčáková.

Ceny za poštové produkty a služby sa za ostatných približne desať rokov menili pravidelne, a to v rokoch 2009, 2013, 2015, 2016 a naposledy v lete roku 2019.

Odvtedy sa podľa hovorkyne Slovenskej pošty trhové podmienky zmenili najmä nárastom minimálnej mzdy, vplyvom pandemickej situácie, akceleráciou zmeny biznis modelu (od listov k balíkom – eCommerce), ktorá si vynucuje zmeny technologických postupov, logistického vybavenia a rast ďalších nákladov nevyhnutných pre činnosť pošty.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Iveta Dorčáková
Firmy a inštitúcie Slovenská pošta