Súčasťou prieskumu bolo zisťovanie, čo si rodičia a žiaci myslia o pomerne diskutovanej školskej téme, ktorou sú domáce úlohy
Učiteľ by mal byť podľa žiakov múdry, priateľský a zhovievavý. Rodičia si myslia, že by deti okrem vzdelávania mal aj vychovávať. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre Komenského inštitút realizovala agentúra Focus na prelome februára a marca na vzorke 310 rodičov a 321 žiakov na druhom stupni základných škôl.
Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že ideálny učiteľ by mal byť ako „superhrdina“. Na výkonoch pedagógov v triedach záleží, aké vedomosti a zručnosti si deti z vyučovania odnesú. Ovplyvňujú aj to, ako sa v školách cítia a či tam chodia rady.
Ideálny učiteľ domáce úlohy nedáva
Súčasťou prieskumu bolo zisťovanie, čo si rodičia a žiaci myslia o pomerne diskutovanej školskej téme, ktorou sú domáce úlohy. Osemdesiatpäť percent žiakov uviedlo, že ideálny učiteľ domáce úlohy nedáva, lebo uprednostňuje učenie v škole.
Až 57 percent rodičov však zadeľovanie domácich úloh očakáva. „Drvivá väčšina rodičov zažila domáce úlohy a považujú to za bežnú súčasť školy. Je ale otázne, či je to zdravé a prospešné, ak deti aj po škole zavalíme ďalšou prácou,“ povedal Juraj Hipš z Komenského inštitútu.
Dôležitá je výchovná funkcia
Rodičia si na plnení domácich úloh dokážu odkontrolovať, či sú deti zodpovedné pri príprave na vyučovanie. Až 93 percent rodičov prisudzuje ideálnemu učiteľovi výchovnú funkciu. Osemdesiat percent z nich si myslí, že pedagógovia by sa mali zaujímať o osobné problémy žiakov.
V tomto prípade sú žiaci menej nároční – majú nižší záujem o učiteľskú výchovu. Iba 58 percent detí považuje za dôležité, aby sa pedagóg zaujímal o ich súkromie. „Rodičia od učiteľa neočakávajú len to, že naučí ich dieťa vedomostiam. Chcú pedagóga, ktorý je zároveň empatický a nápomocný riešiť osobné problémy ich detí. Túžime, aby naše deti učili múdri, láskaví ľudia, a ako ukázal prieskum, aj pre svoje povolanie nadšení ľudia. Jedným slovom – polobohovia,“ dodal Hipš.