Vieme, koľko minuli na prezidentskú kampaň Fico aj Kiska

Prezidentsky_palac
Foto: SITA/Marián Peiger

BRATISLAVA 30. apríla (WEBNOVINY) – Všetci kandidáti na prezidenta, okrem jedného, už oznámili ministerstvu financií, koľko oficiálne minuli na predvolebnú kampaň. Podľa zákona tak museli urobiť do 30 dní od konania voľby.

Rezortu financií chýba už len oznámenie od Jozefa Šimka, pokiaľ ho však podal v utorok na pošte, povinnosť si splnil. Rezort financií o výške oznámených nákladov neinformuje.

Výdavky piatich kandidátov

„Žiadne z ustanovení zákona o spôsobe voľby prezidenta Slovenskej republiky nestanovuje kandidátom, respektíve ministerstvu financií takéto oznámenia aj sprístupniť, teda zverejňovať,“ uviedol pre agentúru SITA tlačový odbor ministerstvo financií.

Denník Nový Čas v stredu zverejnil výdavky na kampaň piatich kandidátov. Budúci prezident Andrej Kiska uviedol oficiálne výdavky vo výške 250 593 eur, priznal tiež výdavky mimo oficiálnej kampane vo výške 1 095 482 eur.

Fico neprezradil extra výdavky

Robert Fico mal oficiálne výdavky 264 661,25 eur. Výdavky mimo oficiálnej kampane denníku nezverejnil. Fico a Kiska mali pre postup do druhého kola dvojnásobný limit. Radoslav Procházka priznal oficiálne výdavky vo výške 122 898 eur, neoficiálne tiež nezverejnil. Milan Kňažko mal podľa Nového Času oficiálne výdavky na úrovni 130 839 eur, neoficiálne vo výške 165 639 eur. Pavol Hrušovský uviedol oficiálne výdavky 85 173,02 eur, neoficiálne minul 185 173 eur.

Zo zákona vyplýva pre prezidentských kandidátov povinnosť písomne oznámiť ministerstvu financií celkovú sumu finančných prostriedkov, ktoré získali na svoju propagáciu, a tiež sumu, ktorú vynaložili na svoju propagáciu. Za prekročenie finančného limitu na kampaň hrozí od ministerstva financií pokuta – desaťnásobok sumy, o ktorú by kandidát prekročil limit. Za nesplnenie oznamovacej povinnosti hrozí pokuta do 66 387 eur.

Podmienky pre kandidátov v rámci kampane

Kandidát na funkciu prezidenta môže na svoju propagáciu počas oficiálnej kampane pred voľbou vynaložiť podľa zákona najviac 132 775 eur vrátane dane z pridanej hodnoty. O všetkých daroch, ktoré dostal kandidát na svoju propagáciu, musí viesť evidenciu.

Oznamovaciu povinnosť voči ministerstvu financií majú aj vydavatelia, vysielatelia, reklamné agentúry aj iné fyzické alebo právnické osoby, ktoré v prospech kandidáta zhotovili reklamný program, plagát, leták alebo iný propagačný materiál či predmet. Rezortu financií musia písomne oznámiť výšku prostriedkov jednotlivých kandidátov na propagáciu, ktorú im tieto subjekty zverejnili, odvysielali alebo zhotovili.

Kampaň pred marcovou voľbou prezidenta oficiálne odštartovala 28. februára. Podľa zákona sa kampaň začína vždy 15 dní pred voľbou a končí sa 48 hodín pred začiatkom voľby. Podobné pravidlá platia aj pre druhé kolo voľby. V týchto voľbách kandidovalo 14 kandidátov. Víťazom sa stal občiansky kandidát Andrej Kiska, ktorý získal v druhom kole 1 307 065 hlasov oprávnených voličov, čo predstavuje 59,38 percenta odovzdaných hlasov.

Promo Podnikám.sk spotrebitelia
Foto: Webnoviny.sk

Ďalšie k téme

Zdieľať Zdieľať na Facebooku Odoslať na WhatsApp Odoslať článok emailom
Viac k osobe Andrej KiskaMilan KňažkoPavol HrušovskýRadoslav ProcházkaRobert Fico