Vianoce slávi 95 percent Slovákov. Ako ich zvyknú tráviť?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Vianoce
Foto: ilustračné, Thinkstock

BRATISLAVA 24. decembra (WebNoviny.sk) – Vianoce oslavuje takmer 95 percent Slovákov. Vyplýva to z prieskumu agentúry GfK, ktorý realizovala v novembri na reprezentatívnej vzorke tisíc respondentov vo veku od 15 do 79 rokov. Vianočné darčeky nakupujú viac ženy ako muži, a to najmä vo vekovej kategórii 20 až 29 rokov a potom od 50 do 59 rokov. Ozdobiť si doma vianočný stromček je tiež dôležitejšie pre ženy ako mužov.

Najviac plánujú čas stráviť s rodinou mladí ľudia vo veku 20 až 29 rokov, ktorí s ňou nie sú až toľko počas bežného roka. „Zistili sme, že pre vyše 80 percent ľudí je prioritou stretávať sa so svojimi blízkymi, širšou rodinou, ale aj priateľmi počas Vianoc,“ povedal Rastislav Kočan, obchodný riaditeľ GfK Slovakia. Táto vianočná tradícia je dôležitá pre všetkých ľudí bez ohľadu veku, pohlavia, či regiónu, v ktorom bývajú.

Počas tohtoročných Vianoc sa plánuje zúčastniť na bohoslužbe 46 percent ľudí, pričom žien je o desať percent viac ako mužov, a vyše polovica z nich je vo vekovej kategórii nad 50 rokov. Na slávnostnej polnočnej omši sa plánujú zúčastniť necelé dve pätiny ľudí, pričom opäť sú viac zastúpené ženy a z regiónov dominuje východné Slovensko.

Koledovať plánuje ísť 13 percent ľudí, najmä mladých do 18 rokov. Najviac koledníkov bude v obciach do 5000 obyvateľov. Už len jedna tretina ľudí posiela tradičné vianočné pohľadnice. Tento zvyk dodržiavajú dve pätiny žien a až polovica ľudí má nad 60 rokov.

Keď ľudia spomínajú na Vianoce v detstve, najdôležitejšie pre nich (85 percent) bolo stráviť čas s blízkymi a mať doma vianočný stromček (82 percent). Vianočné pohľadnice posielali kedysi až tri pätiny ľudí. V detstve chodilo viac ľudí na bohoslužby ako dnes (64 percent), takmer tri pätiny ľudí chodilo v detstve na polnočnú omšu a vyše polovica ľudí v detstve koledovala. Informácie agentúre SITA poskytla Katarína Lepiešová zo spoločnosti GfK.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia