Tunel Svrčinovec na diaľnici D3 slávnostne prerazili

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Začiatok razenia tunela Svrčinovec
Mechanizmus zdoláva bariéru počas slávnostného prerazenia tunela Svrčinovec za účasti ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Svrčinovec, 23. jún 2015. Foto: SITA/Milo Fabian

BRATISLAVA 23. júna (WEBNOVINY) – Západný a východný portál tunela Svrčinovec na rozostavanom úseku diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité na Kysuciach sú už prepojené. Stalo sa tak v utorok po tom, čo stavbári po deviatich mesiacoch dokončili razenie tunelovej rúry zo západnej strany na východ.

Obrazom: Razenie tunela Svrčinovec

Tunel Svrčinovec s dĺžkou 420 metrov bude jednorúrový s obojsmernou premávkou a je situovaný na začiatku vyše 12 kilometrov dlhého úseku D3, niekoľko metrov za križovatkou Svrčinovec.

Minister dopravy Ján Počiatek pri príležitosti prerazenia tunela Svrčinovec v utorok povedal, že práce na jednom z najťažších diaľničných úsekov, ktoré sa v súčasnosti u nás stavajú, pokračujú podľa plánu. „Dôkazom toho je aj prerazenie tunela Svrčinovec,“ vyhlásil minister. „Tento úsek nie je jediný, ktorý na diaľničnom spojení s Poľskom staviame. V plnom prúde sú aj práce na úseku D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a ďalšie prídu na rad v nasledujúcich rokoch,“ dodal Počiatek.

Oblasť sa zatraktívni pre investorov

Diaľnica D3 je hneď po D1 najvyššou diaľničnou prioritou súčasnej vlády. Ministerstvo dopravy informovalo, že má mimoriadny význam nielen pre región Kysúc, ale pre celé severozápadné Slovensko.

„Spojením tohto regiónu s perspektívnymi regiónmi južného Poľska a regiónu Ostravy sa celá táto oblasť zatraktívni pre investorov, a tým podporí tvorbu nových pracovných miest. Z medzinárodného hľadiska táto cesta výrazne prispeje k diaľničnému prepojeniu krajín strednej Európy v severojužnom smere od Baltského mora až po Stredomorie,“ uviedol rezortný hovorca Martin Kóňa.

Začiatok razenia tunela Svrčinovec
Foto: SITA/Milo Fabian

Výstavba D3 Svrčinovec – Skalité sa začala koncom roku 2013 a ukončená by mala byť v októbri 2016. Zmluvná cena prác je 329,9 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, resp. takmer 396 milióna eur vrátane dane.

Celková výška nenávratného finančného príspevku z rozpočtu Európskej únie je 272 miliónov eur. Tento projekt je financovaný v dvoch fázach z Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Žiadosť o nenávratný finančný príspevok na tento úsek už ministerstvo dopravy zaslalo na schválenie do Bruselu.

Tunel odľahčí dva hraničné priechody

Vybudovanie D3 Svrčinovec – Skalité, vrátane štyristometrového tunela Svrčinovec a deväťstometrového tunela Poľana, bude mať podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. (NDS) význam z hľadiska tranzitnej medzištátnej dopravy medzi Slovenskom a Poľskom.

Začiatok razenia tunela Svrčinovec
Foto: SITA/Milo Fabian

„Odľahčí sa oravský hraničný priechod Trstená, ako aj priechod Svrčinovec, kadiaľ prechádzajú vozidlá nad 7,5 tony smerujúce z Kysúc nielen do Poľska, ale aj do Českej republiky,“ priblížila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Výstavbu úseku D3 na Kysuciach zabezpečuje združenie firiem Váhostav – SK, Doprastav, Strabag a Metrostav SK. V regióne okolo Žiliny v súčasnosti pokračujú práce na šiestich diaľničných tuneloch. Na diaľničnom ťahu D3 zo Žiliny do Poľska sú to tunely Považský Chlmec, Poľana a Svrčinovec, na diaľnici D1 Ovčiarsko, Žilina a Višňové.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján Počiatek