Slovensko požiadalo EÚ o peniaze na diaľnicu pri Levoči

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnica
Foto: SITA/Tomáš Benedikovič.

BRATISLAVA 7. júna (WEBNOVINY) – Slovensko už požiadalo Európsku komisiu o poskytnutie nenávratného finančného príspevku na výstavbu prvej časti diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra. Potvrdil to v utorok minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH). „Zhruba rok trvá proces prípravy žiadosti o nenávratný finančný príspevok a potom následne niekoľko mesiacov jej posudzovanie a odsúhlasovanie v Európskej komisii,“ uviedol minister na otázku, či schvaľovanie žiadosti o peniaze nemôže skomplikovať financovanie prác.

Tender na stavbu 9-kilometrového úseku na uvedenej diaľnici je už v záverečnom štádiu. Čaká sa, či sa niekto z neúspešných uchádzačov ohradí proti výsledkom vyhodnotenia ponúk. Ak by sa tak nestalo, Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. bude môcť uzavrieť zrejme ešte v tomto mesiaci zmluvu s víťazom súťaže a následne sa začnú stavebné práce.

„Všetci účastníci boli oboznámení s rozhodnutím. V rámci dvoch týždňov môžu namietať voči tomuto rozhodnutiu, termín končí 15. júna. Následne bude podpísaná zmluva, ktorá na základe súťažných podmienok zadefinuje kontrakt a potom je možné pristúpiť k odovzdaniu staveniska a začatiu výstavby,“ informoval minister Figeľ. Najnižšiu cenu spomedzi 13 ponúk predložila spoločnosť Váhostav – SK, a.s. spolu s firmou Bögl a Krýsl, a to 59,94 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). V

porovnaní s predpokladanou hodnotou zákazky vo výške 94,65 mil. eur je to menej o 37 % alebo o 34 mil. eur. Stavebné práce na časti diaľnici pri Levoči sú plánované na dva a pol roka alebo 914 dní, financované majú byť zo 65 % z eurofondov a z 35 % zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Výstavba diaľnic môže byť lacnejšia a rýchlejšia.
Jan figel
Foto: SITA/Nina Bednáriková

„Dá sa ísť racionálne a férovo pod úroveň ceny štátnej expertízy a súťaž, v ktorej bol aj Doprastav, to potvrdila. Rozdiel ponuky medzi víťazom a Doprastavom bol skôr veľmi malý,“ povedal Figeľ. Nemyslí si však, že by oveľa nižšia vysúťažená cena oproti odhadovanej pre levočskú diaľnicu bola dumpingová, teda pod úrovňou nákladov. „Ide o cenu, ktorá zodpovedá pomerom na trhu“, uviedol minister. O cene podľa neho v tomto prípade rozhodli 13 súťažiaci a NDS vybrala toho, ktorý ponúkol najnižšiu cenu.

Figeľ očakáva, že cenový vývoj aj pri veľkých zákazkách bude tlačiť na odhadované ceny štátnej expertízy v nasledujúcich rokoch. „To, ako dnes rozhodujeme o cenách stavieb a dosahované výsledky budú stláčať úroveň cenového nastavenia na Slovensku. Je to veľmi potrebný trend, štátna expertíza musí aj odborne obstáť, ale aj ekonomicky zohľadniť pomery v stavebníctve tak, aby vytvárala dobrý, dôveryhodný základ pre verejné obstarávanie,“ dodal Figeľ.

Výstavba prvej časti diaľnice pri Levoči za vysúťaženú cenu okolo 60 mil. eur bez DPH bude viac ako dvakrát lacnejšia než keby mala byť postavená cez PPP projekt. V takom prípade by náklady na diaľnicu dosiahli viac ako 136,4 mil. eur. Spomínaná diaľnica mala byť pôvodne postavená spolu s ďalšími štyrmi úsekmi D1 medzi Martinom a Prešovom cez prvý balík PPP. Minister dopravy však od neho vlani koncom leta odstúpil pre nevýhodné finančné podmienky pre štát.

Ministerstvo dopravy plánuje postupne predkladať do Bruselu žiadosti o poskytnutie peňazí aj na výstavbu ďalších plánovaných úsekov D1. V súčasnosti trvajú verejné súťaže na projektovanie a výstavbu úseku D1 Fričovce – Svinia v dĺžke 11,2 kilometra pri Prešove (predpokladaná cena 213,19 mil. eur bez DPH) a úseku Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,5 kilometra pri Martine (predpokladaná cena 334,72 mil. eur). NDS pripravuje vyhlásenie nového tendra, keďže prvý zrušila, aj pre druhú časť D1 Jánovce – Jablonov v dĺžke 9,5 kilometra a tiež pre úsek D1 Hubová – Ivachnová v dĺžke 15,25 kilometra pri Ružomberku

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ