Slovenské cesty si vlani vyžiadali 347 obetí

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kaliňák
Foto: Ilustračné foto SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 4. februára (WEBNOVINY) – Počet obetí na slovenských cestách klesol vlani oproti roku 2008 o 37,8 percenta. „V roku 2009 klesol počet obetí na slovenských cestách o 211,“ povedal dnes na tlačovej besede minister vnútra Robert Kaliňák, rok po prijatí nových pravidiel cestného zákona. V roku 2008, ktorý tiež považuje Kaliňák za pozitívny vo vývoji nehodovosti, to bolo 558 obetí. „Sme radi, že o toľko ľudí viac sa mohlo vrátiť k svojim rodinám,“ skonštatoval minister.

„V tomto trende chceme postupovať ďalej,“ povedal o znižovaní počtu obetí na cestách. Klesol aj počet ťažko zranených – o 406. Predvlani ich bolo 1 806. Medziročné zníženie sa prejavilo aj v kategóriách ľahko ranených, v počte nehôd so zranením. Počet ľahko ranených v roku 2008 bol 9 234, vlani 7 127, počet nehôd so zranením bol predvlani 8 343 a vlani 6 459. Celkový počet nehôd bol vlani 25 975, predvlani 59 008.

Počet nehôd so zranením klesol pri porovnaní rokov 2008 a 2009 o takmer 23 percent. Slovensko sa podľa Kaliňáka posúva bližšie k záväzku EÚ znížiť počet usmrtených na cestách do roku 2010 na 305. Od roku 2002, keď SR prijala tento záväzok, tak klesol počet usmrtených o vyše 43 percent.

Od roku 1989 podľa Kaliňáka počet vozidiel na slovenských cestách narástol o vyše 760 000 – z takmer 1,5 milióna na vyše 2,2 milióna. Za posledných 20 rokov sa tiež zvýšil počet registrovaných vodičov o viac ako 1,2 milióna, ktorých bolo vlani vyše troch miliónov.

Tlačovka o dopravných štatistikách by v januári nemala význam, tvrdí Kaliňák

Ak by tlačová beseda o vývoji minuloročnej nehodovosti na slovenských cestách bola v čase, keď prepukol škandál s vyvezením vzorky výbušniny z popradského letiska do írskeho Dublinu, nemala by žiadny význam. Myslí si to minister vnútra Robert Kaliňák, ktorý dnes prezentoval vlaňajšie policajné dopravné štatistiky s dôrazom na ročné pôsobenie nového cestného zákona. „Myslím si, že keby konferencia bola v tom čase, tak by sme o cestnom zákone vôbec nemuseli hovoriť,“ povedal Kaliňák.

Pôvodne mala byť prezentácia 7. januára, škandál prepukol v Írsku 5. januára a hneď na to sa jeho riešenie prenieslo aj na slovenské ministerstvo vnútra. Ministerstvo 6. januára informovalo, že prezentáciu štatistických výsledkov odkladá, lebo údaje pre tento účel neboli úplné. „Nemali sme ich všetky kompletné. Mali sme tu hlavný sumár v číslach. Materiál sa sumarizoval na základe ročného výročia zákona… Ja si myslím, že úplne chápete, prečo sme tú tlačovú konferenciu zrušili, ona nemala vôbec žiadny význam,“ skonštatoval minister.

Z popradského letiska odišla vzorka výbušniny 2. januára na batožine cestujúceho slovenského občana, ktorý sa vracal po sviatkoch za prácou do Írska. Výbušninu umiestnil k batožine policajt, ktorý robil aktivačné cvičenie policajného psa. Po cvičení ju však policajt zabudol spomedzi batožín vybrať a tak bola naložená do lietadla. Kaliňák dnes uviedol, že odvtedy sa používajú ako pachové stopy handričky alebo vlastné batohy a prestala sa používať na pachové cvičenia psov skutočná vzorka výbušniny. „Vylúčili sme jednu z týchto možností a to je práve tá možnosť, keď reálna vzorka reálnej výbušniny je vkladaná medzi batožiny, aby ju nakoniec pes našiel,“ povedal Kaliňák a dodal, že ostatné spôsoby používané pri takomto výcviku sa používajú ďalej, „lebo u nich sa riziko nepotvrdilo.“ Podľa Kaliňáka sa taký prípad, aký sa stal začiatkom januára, stal na Slovensku za posledných 20 rokov a s takýmto následkom raz. „Ukázalo sa teda, že má nejaké riziká, preto sme to zastavili a hľadáme k tejto jednej možnosti alternatívu. Ale ostatné tri alebo štyri, ktoré sa bežne používajú, naďalej fungujú. A keďže ju nepoužívame, to riziko je vlastne zažehnané,“ informoval.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Robert Kaliňák