Slovak Telekom dostal za výpadok linky 112 pokutu 140000 eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Linka 112
Foto: SITA/Michal Svítok

BRATISLAVA 19. mája (WEBNOVINY) – Telekomunikačný úrad SR (TÚ) uložil spoločnosti Slovak Telekom, a.s. (ST) pokutu 140-tisíc eur za porušenie zákona o elektronických komunikáciách. Ako informoval hovorca úradu Roman Vavro, ST porušil zákon tým, že 17. januára tohto roku v popoludňajších hodinách v rozsahu regiónu Žilinského samosprávneho kraja nezabezpečil všetkým užívateľom verejnej telefónnej siete nepretržitý prístup na všetky čísla tiesňového volania vrátane jednotného európskeho čísla tiesňového volania 112. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné, ST má právo podať opravný prostriedok – rozklad. „Prípadné porušenia iných zákonov, ktoré spôsobili výpadok, alebo mohli nastať v dôsledku výpadku tiesňových liniek, vyšetrujú príslušné orgány,“ dodal Vavro.

Polícia výpadok hodnotí ako všeobecné ohrozenie

Pokuta 140 tisíc eur je podľa Vavra v hornej polovici možnej sadzby. TÚ to odôvodnil tým, že skutok priamo súvisel s obmedzením dostupnosti pomoci pri prípadnom ohrození života, zdravia, bezpečnosti a majetku občanov. „Skutok sa rozsahom potenciálne dotkol veľkého počtu obyvateľov Žilinského kraja, trvanie skutku bolo rádovo hodiny,“ konštatoval Vavro. Podľa neho sa navyše výpadok stal v exponovanom čase. Ako Vavro pripomenul, polícia vec hodnotí ako všeobecné ohrozenie a začala trestné stíhanie. TÚ pritom podľa hovorcu primerane zohľadnil aj poľahčujúce okolnosti, ako napríklad neúmyselnosť konania či výluku zodpovednosti ST za nezálohovanie telekomunikačných systémov integrovaného záchranného systému.

Spoločnosť Slovak Telekom podľa jej hovorcu Andreja Garguláka momentálne analyzuje rozhodnutie Telekomunikačného úradu . „V lehote 15 dní od jeho doručenia máme právo podať opravný prostriedok,“ uviedol pre agentúru SITA Gargulák. K otázke, či v prípade zaplatenia pokuty bude ST vymáhať škody od dodávateľa, ktorého pracovník výpadok zapríčinil, sa spoločnosť vyjadrí neskôr.

Dôsledkom výpadku v pondelok 17. januára bola nefunkčnosť prístupu k číslam tiesňových volaní, a tým aj znefunkčnenie integrovaného záchranného systému v kraji. TÚ vzápätí začal vyšetrovanie. Ako Vavro dodal, ST nevzniesol žiadne námietky na procesné konanie, poskytol potrebnú súčinnosť a všetky nevyhnutné podklady a informácie. Ku všetkým podkladom sa mohol vyjadriť, čo aj v určených lehotách využil.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Slovak TelekomTelekomunikačný úrad SR