Novoročné výpredaje sa môžu vyplatiť, stačí vedieť ako na to

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vypredaj nakup zlava
Aj tento rok môžu zákazníci očakávať novoročné výpredaje. Foto: ilustračné, SITA/AP

Viac voľného času na nákupy, darčekové poukazy či zbavovanie sa staršieho tovaru. Aj to sú dôvody, pre ktoré mnoho obchodov plánuje každý rok veľké výpredaje. Vysoké zľavy však nemusia byť vždy zárukou výhodného nákupu.

Nákupná horúčka hneď po sviatkoch

Povianočné alebo novoročné výpredaje si spravidla plánuje každý obchod samostatne. Preto je dobré sledovať jeho sociálne siete či odoberať newsletter. Väčšina z nich so zľavami začína 25. decembra, ale niektoré svoj nákupný program spúšťajú už skôr.

„Ako sa hovorí, skutočné výpredaje na Slovensku sú po novom roku, ak sa predajcovia zbavujú produktov, ktoré nepredali,“ povedal pre Webnoviny.sk marketingový konzultant z agentúry Madviso Karol Voltemár.

Obchody tiež rátajú s darčekovými poukážkami alebo hotovosťou, ktoré mnohí dostanú pod vianočný stromček, preto najväčšia koncentrácia zliav trvá zhruba do 15. januára. Niekedy však elektroniku či oblečenie nakúpia spotrebitelia výhodne aj po tomto dátume.

Na čo si dať pozor

Na výpredajoch sa dá síce ušetriť, ale má to svoje limity. Podľa nákupného poradcu Heureka sa výška zliav v roku 2020 pohybovala v priemere 18%. K obchodom, ktoré ponúkajú zľavy  80% a viac, by preto mali zákazníci pristupovať opatrne.

„Niektoré e-shopy produkty pred zľavnením umelo nadcenia. Preto zákazníkom odporúčame vždy si skontrolovať vývoj ceny produktu pred jeho kúpou,“ upozorňuje Tomáš Braverman, šéf Heureky.

Pohyb priemernej ceny ukazuje grafická krivka pri každom tovare, takže jej kontrola je rýchla a jednoduchá. Okrem nadcenenia je však potrebné dať pozor aj na klamlivú reklamu či nepresné údaje.

„Môže ísť o zavádzajúce informácie na billboardoch, baneroch, letákoch a online reklamných formátoch, ktoré nereflektujú realitu na e-shope alebo v predajni,“ dopĺňa Voltemár. Obchodníci však podľa neho tieto taktiky využívajú stále menej.

Môže za to rast online nákupov. Podľa Voltemára sa zvyšuje konkurencia medzi predajcami, čím  stúpa tlak na kvalitu a férový prístup k zákazníkovi. Ten z toho určite benefituje.

Ako to rozumne využiť

Neznamená to však, že by zákazníci mali stratiť obozretnosť. Okrem sledovania cien odporúča Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S) Poprad vždy si preveriť aj kvalitu produktu a samotný internetový obchod.

Hlavne online výpredaje sú dobrou príležitosťou pre internetových podvodníkov.

Spotrebiteľské organizácie tiež upozorňujú na časté prehliadanie reklamačného poriadku. Okrem ceny by tak pri kúpe mal rozhodovať aj zákaznícky servis, podmienky reklamácie či výmeny tovaru alebo energetické náklady pri elektrospotrebičoch.

„Častou chybou spotrebiteľov tiež je, že si poriadne nepreštudujú vlastnosti výrobku, ktorý si idú kúpiť. Nečítajú zmluvy, dodacie podmienky, nepozrú sa, aké im hrozia sankcie za porušenie zmluvy,“ povedala pre SITA.sk Petra Čakovská z S.O.S.

Zľava nie je všetko

Spotrebitelia by mali kupovať len to, o čom majú dostatok informácií, čo naozaj potrebujú a čo si môžu dovoliť. Zľavneným ponukám sa dá podľa úverovej analytičky spoločnosti Swiss Life Select Zuzany Šimonovej len ťažko odolať.

Obava zo straty produktu vedie zákazníkov k využívaniu kreditných kariet. „Zvážte a použite ju iba v prípade, ak ste si vedomý, že peniaze budete vedieť v dohľadnom čase vrátiť,“ radí Šimonová. Pozor si podľa nej treba dávať aj na úroky kreditných kariet.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Karol VoltemárPetra ČakovskáTomáš BravermanZuzana Šimonová
Firmy a inštitúcie HeurekaMadvisoSpoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S) PopradWebnoviny.sk