Odborári a štátne Cargo majú rozličné predstavy o vyšších platoch, ich rozdiel je približne desať eur

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Cargo
Foto: ilustračné, SITA/Jozef Jakubčo.

BRATISLAVA 28. januára (WebNoviny.sk) – Rozdielne predstavy o náraste miezd ostávajú naďalej otvorenou otázkou vo vyjednávaní v Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK CARGO) o novej kolektívnej zmluve na rok 2019.

Sociálni partneri mali pripraviť do druhého stretnutia pred sprostredkovateľkou 29. januára nové relevantné návrhy. Ich doterajšie rozpätie bolo príliš veľké a neumožňovalo dosiahnutie dohody. Vedenie štátneho vlakového nákladného dopravcu malo tiež predložiť schválený podnikateľský plán na tento rok.

Návrhy odborárov a štátnej firmy

Odborové organizácie na predošlom stretnutí pred sprostredkovateľkou 14. januára zotrvali na pôvodnej požiadavke zvýšenia tarifných miezd o 80 eur.

„Návrh zamestnávateľa je navýšenie o trinásť eur do základných miezd všetkým zamestnancom a sedem eur do variabilnej zložky mzdy v priemere na zamestnanca, ktorý odzrkadľuje jeho ekonomické možnosti a predstavuje medziročný nárast osobných nákladov vo výške 1,5 mil. eur,“ informovala agentúru SITA riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK CARGO Silvia Kuncová pred ďalším vyjednávaním pred sprostredkovateľkou.

Vplyvom schválených legislatívnych zmien podľa spoločnosti zároveň ďalej vzrastú osobné náklady vo forme príplatkov a rekreačných poukazov pre 5 500 zamestnancov medziročne o vyše 4 mil. eur.

„Teda náš návrh plus legislatívne zmeny predstavujú nárast miezd a benefitov zhruba o 70 eur na zamestnanca mesačne v roku 2019,“ uviedla Kuncová.

Vývoj nákladových položiek

Vedenie spoločnosti najmä vzhľadom na hospodársky výsledok nemôže akceptovať navrhované zmeny kolektívnej zmluvy zo strany odborových organizácií. Tie by podľa dopravcu predstavovali nárast osobných nákladov zhruba o 11 mil. eur ročne, z toho len na mzdový nárast 9 mil. eur.

„Zamestnávateľ takéto plnenie nevie garantovať vzhľadom na vývoj všetkých nákladových položiek, ktoré výrazne rastú, a rozpočet v roku 2019,“ upozornila Kuncová. Sociálni partneri predĺžili kolektívnu zmluvu na rok 2018 do 30. júna 2019, keďže počas štyroch kôl vyjednávania vlani sa nedohodli na novej zmluve na tento rok.

Odborári okrem nárastu miezd o 80 eur žiadali dve mimoriadne prémie po sto eur v máji a novembri. Tvrdili, že vychádzali z účtovných závierok spoločnosti, ale hlavne z mesačných faktúr za tovar a služby v priemernom objeme 14 mil. eur.

Nízky zárobok

„Úspora len 7 % z celkových nákladov na tovar a služby by s rezervou vykryla naše požiadavky na navýšenie miezd,“ uviedol nedávno pre agentúru SITA hlavný kolektívny vyjednávač za odborové organizácie a predseda podnikového výboru Odborového združenia železničiarov pri ZSSK CARGO Peter Pikna.

„Neobstojí ani tvrdenie zamestnávateľa, že sa zvýšia výdavky z dôvodu zdraženia cien energie a nafty. Toto sú vstupné položky, ktoré si normálne fungujúca firma musí vedieť vykryť zvýšenými cenami výstupov,“ tvrdí Pikna.

Získavanie nových zamestnancov je podľa neho problematické pre nízky zárobok. Za otázne považuje udržanie zamestnancov v robotníckych profesiách pri mzde priemerne osemsto eur v hrubom, či získanie nových kvalitných pracovníkov za nástupnú mzdu 650 eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko