Nový kórejský biznis: Prach si a na koráliky sa obrátiš

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: SITA/AP

Životný štýl sa mení a spolu s ním aj zvyky, ktoré sa zakorenili po niekoľko storočí. Výnimkou nie sú ani tradície, ktoré ľudí odprevádzajú na druhý breh, a tak sa aj krematóriá postupne stali prirodzenou súčasťou nášho sveta. Popol v urne však nie je ich jediným produktom. Juhokórejská firma najnovšie ponúka možnosť premeniť pozostatky zosnulých na ozdobné koráliky.

Bez názvu
Foto: SITA/AP

Kým ešte pred desiatimi rokmi bolo šesť z desiatich Kórejčanov pochovaných podľa konfuciánskej tradície v tradičných hroboch, dnes toto číslo pokleslo o polovicu. Dôvodom je nielen západný vplyv, ale aj silný vládny tlak bojujúci s nedostatkom miesta na cintorínoch. V roku 2000 preto v Južnej Kórei usporiadali kampaň na podporu procesu kremácie spolu so zákonom, ktorý žiada všetkých ľudí, ktorí zvolia klasické pochovávanie zosnulých, aby ich hroby do 60 rokov od pohrebu odstránili. Neúprosné pravidlá zafungovali a krematóriá v Kórei začali fungovať na plné obrátky.

Táto náhla zmena sa postarala aj o rozkvet ďalších spoločností, ktoré ponúkajú alternatívne riešenia ku klasickej kremácii. Spoločnosť Bonhyang premieňa ľudské pozostatky na ozdobné koráliky, ktoré môžu pozostalí nosiť stále pri sebe. Proces premeny zahŕňa zahriatie popola na vysoké teploty, ktoré spôsobia kryštalizáciu. Po asi 90-minútovom procese sa kryštály dajú formovať do rozmanitých tvarov, najčastejšie však do gulôčok. Takto spracovaný popol je čistý, estetický, nepáchnuci a ľahko skladovateľný. Popol z jednej osoby naplní päť až osem nádobiek a služba stojí okolo 600 eur. Majiteľ firmy Bonhyang Bae Jae-yul tvrdí, že dokážu prispôsobiť aj farbu kryštálov. Najčastejšie prevláda zelenkastá, no popol vedia premeniť aj na ružové, fialové či čierne „perly“. „Sme na vrchu konkurencie – ako jediná firma totiž používame len ľudské pozostatky bez pridania minerálov, ako to robia ostatné firmy,“ tvrdí Bae Jae-yul.

Bez názvu
Foto: SITA/AP

Postoj k takýmto spoločnostiam je v Južnej Kórei rozporuplný. Kým niektorí si možnosť estetického uskladnenia zosnulých pochvaľujú, ďalší firmy obviňujú zo snahy vylákať z ľudí v ťažkých situáciách nadbytočné peniaze. Možnosť premeniť popol zosnulých na estetické koráliky sa rozšírila aj do Ameriky, Európy a Japonska, nezískala si však takú popularitu ako v Južnej Kórei. „Ľudia nepovažujú tento spôsob rozlúčky so zosnulými za prirodzený,“ myslí si Park Tae-ho, výskumník v Národnom výbore na podporu kremácie v Soule.

Budúci rok by sa tento biznis v Južnej Kórei mohol ešte posilniť. Prichádza totiž prestupný rok, v ktorom podľa kórejských povier odchádzajú duchovia, ktorí sprevádzajú zosnulých na druhý breh, na dovolenku. Mnohí Kórejčania sa tak nebudú cítiť previnilo, keď budú musieť zlikvidovať existujúce hroby a nechať telá spopolniť.

AP

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať